7
Tessa geeft "Backstrom - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Tessa op 29 januari 2015.
0
0

Backstrom - Eerste aflevering

Backstrom is niet zoals de dagelijkse politieseries die je gewend bent. De serie is gebaseerd op een hitserie boeken geschreven door een Zweedse criminoloog en schrijver, Leif G.W. Persson. Toen ik dat las, was ik direct nieuwsgierig. Ik dacht dat een serie gebaseerd op de verhalen van een criminoloog wel eens wat voor mij kon zijn. Het was niet helemaal wat ik verwachtte, maar dat betekent niet dat ik minder genoten heb.

De serie gaat over de cynische, depressieve detective Everett Backstrom ( Rainn Wilson, The Office). Hij lost samen met zijn team, The Serious Crime Unit, misdaden op. Dit doet hij op een nogal rare manier. Hij is niet tactisch en zijn ingevingen lijken nergens op te slaan. Ik had soms medelijden met de mensen die hij aan het ondervragen was. Toch is hij stiekem briljant, hij kruipt in de hoofden van de mensen die hij ondervraagt. Daarmee komt hij op conclusies die onzin lijken, maar toch de waarheid bleken. Ik zelf moest een beetje aan House denken, al vind ik House wel wat meer charme hebben. Everett is gewoon bot, lomp, maar wel lachwekkend. Je moet er tegen kunnen.

In het begin van de aflevering had ik er niet veel hoop in, het was absoluut niet wat ik verwacht had. Ik had moeite met mijn aandacht bij de aflevering houden. Toch gebeurde er iets waardoor ik geboeid raakte. De humor, het verhaal, de gave manier waarop Everett zijn misdaden oploste, het sprak me aan. Ook het contrast tussen de cynische Everett en zijn optimistische collega’s is mooi. De acteurs gaan mooi op in hun rollen. Misschien iets te goed, maar die stereo typeringen zorgen ook weer voor een extra humoristisch randje. Zo is sergeant Niedemayer (Kritstoffer Polaha, Ringer) wel heel optimistisch en spreekt hij zo poëtisch, dat hij uit een sprookje lijkt te komen.

De aflevering had voor mij een moeilijk opstart, maar maakte veel goed toen hij eenmaal was opgestart. Uiteindelijk was ik toch heel erg geïntegreerd aan het kijken. Daarom voorspel ik veel goeds voor deze serie. Ik hoop dat detective Everett een mooie karakterontwikkeling maakt. Ik zag glimpjes van iemand die onder dit cynische wezen zat en dat vond ik leuk. Wel is deze serie niet voor iedereen weggelegd, de humor is soms echt grof. Daar moet je tegen kunnen. Als je daar tegen kunt, is deze serie leuk om te gaan kijken. Ik ben in ieder geval weer een serie rijker!
Volg Backstrom
Rock Bottom
Rock Bottom