Aspe - Seizoen 6
8
Anonymous geeft Aspe - Seizoen 6 een 8.

Aspe - Seizoen 6

Aspe is een Vlaamse detectiveserie die zich afspeelt in en rond Brugge. De serie is gebaseerd op de boeken van de Vlaamse schrijver Pieter Aspe. Acht seizoenen zijn inmiddels uitgezonden op de Belgische televisie. Een negende seizoen is in de maak en een tiende seizoen gaat er ook nog komen. In Nederland wordt deze serie ook wel de ‘Vlaamse Baantjer’ genoemd.

De serie gaat over de Landelijke Opsporingsdienst (LOPD) van Brugge. Roger Dekee (Michel van Dousselaere) is de commissaris van het vierkoppige onderzoeksteam dat bestaat uit hoofdinspecteur Pieter van In (Herbert Flack), Carine Neels (Maaike Cafmeyer), Robert Demaegd (Ludo Hoogmartens) en Mitch Dedecker (Matthias Coppens).

Pieter van In is getrouwd met onderzoeksrechter Hannelore Martens (Fransesca Vanthielen) van de LOPD en samen hebben zij een tweeling: Simon en Sarah. Van In is een grote, vrij norse man en is een aantrekmagneet voor vrouwen. Hij heeft lak aan autoriteiten en doet wat hij wil, omdat hij denkt dat dat het beste is voor het onderzoek. Dit is helaas niet altijd zo en daarom ligt Van In niet bij elke collega goed. In zijn vrije tijd drinkt hij graag een Duveltje.

In de laatste aflevering van seizoen vijf wordt Van In ontvoerd en neergeschoten. Seizoen zes begint ermee dat hij al drie maanden in het ziekenhuis ligt. De eerste zaak die zijn team op moet lossen speelt zich echter in hetzelfde ziekenhuis af, waardoor Van In het niet kan laten zich er mee te bemoeien. Vanaf dan gaat hij weer aan het werk en niet, zoals Hannelore graag zou willen, met pensioen.

Collega Robert Demaegd is dit seizoen nieuw. Hij komt het team versterken als Van In nog in het ziekenhuis ligt. Direct neemt hij het bureau van de hoofdinspecteur in beslag en de leiding over de zaak, tot grote ergernis van Neels. Ook zijn humor valt niet altijd in goede aard bij haar, maar naarmate de serie vordert kunnen Neels en Demaegd steeds beter met elkaar door één deur.

Elke aflevering begint met een moord (soms is er een dubbele aflevering) die het team van Van In op gaat lossen. Tussendoor leren we de inspecteurs beter kennen: ze vertellen hun problemen aan elkaar en we komen bij ze thuis. Tijdens één zaak komt het probleem van één van de inspecteurs aan bod, waarna hij zijn leven waagt en dit niet goed afloopt.

Halverwege het seizoen moet commissaris Dekee naar het ziekenhuis. Van In neemt de taken over van de commissaris, maar zoals hij zelf zegt is ‘een handtekening onder een bestelling van 500 plastiek bekertjes zetten’ niks voor hem. Hij kan niet stilzitten en vooral aan papierwerk heeft hij een hekel. Ook slaat hij alle bijeenkomsten die hij moet bijwonen over, want hij lost liever een moord op dan dat hij gaat discussiëren over de vrouwelijke uniformen (‘wat mij betreft werken ze in een blauwe bikini’). Wanneer commissaris Dekee weer terug is, schrikt hij zich rot van de stapel dossiers op zijn bureau.

Voor liefhebbers van Nederlandse en Vlaamse politieseries is Aspe een echte aanrader. De serie is luchtig, simpel, en kijkt heerlijk door. Er zit veel humor in, de inspecteurs zijn leuk en daarnaast spelen de acteurs hun rol goed. De problemen van het team die aan bod komen zijn herkenbaar, wat zorgt voor identificatie met de inspecteurs. Het feit dat een team van vier in een paar dagen een moord oplost is ietwat onrealistisch, maar daar moet je je als kijker maar niet te veel aan ergeren.

Voor een serie met acht seizoenen die tien tot dertien afleveringen per seizoen tellen, hebben de makers ontzettend veel verschillende moorden en motieven bedacht. Het is geen makkelijke opgave om de kijker zoveel seizoenen te verrassen met elke week een nieuwe aflevering van vijftig minuten, maar dat is ze erg goed gelukt. Ik vond seizoen één tot en met vijf al ontzettend leuk, seizoen zes heeft het er niet minder vermakelijk op gemaakt. Ik verheug me nu al op de komst van seizoen negen en tien, terwijl ik zeven en acht ook nog moet kijken.

Over de auter, Anonymous