8
Wesley Fechter geeft "Andor - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wesley Fechter op 22 september 2022.
5
0

Andor - Eerste aflevering

In Rogue One leerden we Cassian Andor kennen, die een essentiële rol speelde bij het verkrijgen van de plannen over de eerste Death Star. Andor gaat de diepte in met dit personage en biedt ons de kans om meer over hem te weten te komen.

In den beginne waren er Star Wars IV, V en VI.... Maar in de jaren daarna werd het Star Wars universum flink uitgebreid met de nodige films en (in de laatste jaren) met de nodige series. Wat mij betreft met wisselend succes, want waar ik groot fan ben van The Mandalorian en Obi-Wan Kenobi, deed The Book of Boba Fett mij minder. Maar toch zit ik bij elke nieuwe serie weer met hoge verwachtingen klaar. De nieuwste telg in de Star Wars-familie is Andor, een prequel van de film Rogue One, waarin we te zien krijgen wat Cassian Andor (Diego Luna, Narcos: Mexico) uiteindelijk tot Rogue One heeft gebracht.

Andor
© Disney+

Cassian woont op de planeet Ferrix van waaruit hij op zoek is naar zijn zus, daarnaast lijk hij met name bezig te zijn met zwendelpraktijken. Zijn zoektocht brengt hem naar Morlana One. Hij treft daar niet zijn zus, maar komt wel in aanraking met twee bewakers. Een ontmoeting die niet goed afloopt en ervoor zorgt dat de autoriteiten, onder aanvoering van de zeer ambitieuze Syril Karn (Kyle Soller, Poldark), op zoek gaan naar Cassian.

Wat verder opvalt is dat we een andere Cassian te zien krijgen dan degene uit Rogue One.

Direct vanaf het begin zit de Star Wars sfeer er lekker in, alhoewel de eerste scènes op Morlana One mij ook een beetje aan Blade Runner deed denken. De decors zijn zoals we ze van Star Wars mogen verwachten en dragen dan ook zeker bij aan het sfeertje. Maar ook een hoop andere bekende elementen komen direct terug, zoals een aantal exotische buitenaardse wezens en aandoenlijke droid die wat humor met zich meebrengt. De actie blijft wel nog een beetje achterwege.

Wat verder opvalt is dat we een andere Cassian te zien krijgen dan degene uit Rogue One. Hij is meer een zwendelaar en één die met name op zichzelf is gericht. Maar ook één die lijkt te voelen dat er een strop om zijn nek zit die langzaam maar zeker dichtgetrokken wordt, een bij vlagen onzekere Cassian Andor. Zijn plannetjes pakken blijkbaar niet altijd even goed uit en de mensen om hem heen lijken zich steeds meer van hem af te keren. Zelfs degenen die hem nog wel willen helpen, zoals Bix Caleen (Adria Arjona, Emerald City), lijken daar meer terughoudend in te worden.

De centrale verhaallijn wordt afgewisseld met scènes uit de jeugd van Cassian. We zien hem op Kenari, waar hij en zijn zus als kinderen onderdeel uitmaken van een gemeenschap die uitsluitend uit kinderen lijkt te bestaan. We zien een ruimteschip dat neerstort op Kenari en we zien de oudere kinderen (waaronder Cassian) die zich klaarmaken om de crash site te gaan onderzoeken. Ze hebben er bij de flashbacks voor gekozen om op Kenari de gesproken taal niet vertalen, waardoor je aangewezen bent op de lichaamstaal van de personages om te ontdekken wat er zich afspeelt. Wat mij betreft erg leuk gedaan, omdat dit veel aan de eigen verbeelding overlaat.

Andor
© Disney+

Het is duidelijk dat men beoogd heeft met de eerste aflevering met name het verhaal goed neer te zetten. Het tempo ligt daarbij, zoals wel vaker bij de eerste aflevering, niet al te hoog maar het biedt mij voldoende positieve aanknopingspunten om uit te kijken naar de rest van het eerste seizoen. Zo ben ik erg benieuwd naar het achtergrondverhaal op Kenari en hoe het plot rondom zijn zus zich gaat ontwikkelen. Maar misschien ben ik nog wel het meest geïnteresseerd in de ontwikkeling die Cassian zelf gaat doormaken en de rol die andere oud bekenden daarin gaan spelen. Genoeg om naar uit te kijken dus!
Volg Andor
Rix Road
Rix Road