Henk Vernout geeft "Alex Rider - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Henk Vernout op 18 augustus 2020.
2
0

Alex Rider - Seizoen 1

You promised him a normal life – Mrs. Jones.

Spionnen. De Britse geheime dienst. Een wereldwijd complot. Klonen en gadgets. Als je al deze ingrediënten mixt krijg je de nieuwe serie van Amazon: Alex Rider. Een soort James Bond-light. Maar dan met een tiener in de hoofdrol. Een bijzondere combinatie van dingen die niet altijd leidt tot een mooi geheel. Maar hoe is dat bij Alex Rider?

Gebaseerd op de populaire boekenreeks van Anthony Horowitz en de verfilming uit 2006 begint deze incarnatie ook met Alex Rider (Otto Farrant, Mrs. Wilson). Een middelbare scholier die door de dood van zijn vader, zelf een spion, langzaam maar zeker in de Britse spionnenwereld wordt gezogen.

Veel werkt er voor de serie, en laat ik voor de verandering eens met de positieve dingen beginnen. De cinematografie van de serie is perfect gekozen voor de sfeer van de serie. Met gewaagde, rijdende of experimentele shots past dit totaal bij het geheime dienst-achtige karakter van de serie. De locaties zijn typisch Brits, maar met bepaalde perspectieven zo vervormd dat het er een beetje futuristisch uitziet. Terwijl het verhaal zich gewoon in het ‘nu’ afspeelt. Dat is fijn om naar te kijken.

Alex Rider
© Freevee

Ook sommige acteurs zijn prima tot goed. De hoofdrolspeler Otto Farrant heeft zich fysiek goed ingeleefd in zijn rol, maar heeft af en toe moeite om zijn mimiek interessant genoeg te houden om naar te kijken. Met andere woorden, soms is hij wat aan de saaie kant. Dit is misschien opzettelijk, zijn karakter moet soms ook best saai zijn, maar het blijft minder leuk om naar te kijken. Verder zetten Stephen Dillane (Game of Thrones), die het hoofd van de Britse geheime dienst Alan Blunt speelt, en Vicky McClure (Line of Duty), die topagent Mrs. Jones van de geheime dienst speelt, een zeer goede prestatie neer. Met name die laatste weet je als kijker goed aan zich te binden.

Mindere prestaties zijn er ook in de vorm van Brenock O’Connor (Dickensian) en Ana Ularu (Emerald City) die respectievelijk de beste vriend van Alex en de rechterhand van de slechterik spelen. Beide zijn niet om aan te zien. Repetitief, voorspelbaar, vervelend en houterig. Sorry, meer kan ik daar niet van maken.

Over het verhaal ben ik wel te spreken, mits je aflevering 1, 2 en 4 even wegdenkt. Die zijn wat te traag. Hoewel de serie ‘maar’ acht afleveringen heeft, was een aantal afleveringen minder beter geweest. Het verhaal is rijk genoeg om spanning op te bouwen, bestaat uit genoeg plottwisten waardoor je regelmatig op het puntje van je stoel zit en er zit ook best een diepere laag in. En met, nu al, een vernieuwing voor een tweede seizoen is er ook nog genoeg te vertellen. Want één ding is duidelijk: dit is pas het topje van de ijsberg.

Al met al een prima spionageserie!

Een 7!
Volg Alex Rider