Agatha Christie's Poirot - Seizoen 12
8
Anonymous geeft Agatha Christie's Poirot - Seizoen 12 een 8.

Agatha Christie's Poirot - Seizoen 12

Als liefhebber van misdaadverhalen leerde ik Agatha Christie’s Poirot kennen. Agatha Christie’s Poirot seizoen 12 volgt Hercule Poirot (David Suchet), de door velen acteurs vertolkte detective, die misdaden oplost. Poirot is een geniale privé-detective die prat gaat op zijn grijze celletjes en zo op zijn eigen unieke wijze de meest ingewikkelde zaken weet op te lossen. Dit doet hij samen met kapitein Hastings (Hugh Fraser), inspecteur Japp (Philip Jackson), en Miss Lemon (Pauline Moran) in seizoen 1 t/m 8. Vanaf seizoen 9 wordt hij vergezeld door madame Oliver (Zoë Wanamaker), de misdaadschrijfster die in enkele afleveringen voor komt.

In seizoen 12 zitten vier verhalen, elk gebaseerd op een Agatha Christie-roman, maar bewerkt door Anthony Horowitz. In het eerste verhaal (The Clocks), vraagt een kennis van Poirot hem te hulp als een vriendin van de kennis een man dood aan treft temidden van vier klokken die stil staan op een bepaalde tijd. In dit verhaal komt niet alleen moord voor, maar ook speelt spionage een belangrijke rol. In verhaal twee (Three act tragedy) gaan Poirot en de beroemde acteur Sir Charles Cartwrigt (Martin Shaw) op zoek naar de moordenaar van een priester die op Cartwrigts feestje vergiftigd wordt.

In verhaal drie (Hallowe’en Party) hoort madame Olivier een meisje opscheppen over een moord waarvan ze ooit getuige is geweest. Als dat meisje later dood wordt aangetroffen, vraagt ze aan Poirot om deze moord te onderzoeken. In verhaal 4 (Murder in the Oriënt Express) zien we het beroemde verhaal van de moord op de rijke zakenman Samuel Ratchett. Ratchett vroeg Poirot eerder om bescherming tijdens zijn reis. Dit verhaal is reeds eerder verfilmd met Peter Unistov in de hoofdrol. Fans zijn het er echter over eens, dat David Suchet de rol het best vertolkt heeft.

David Suchet maakte bekend dat hij alle Poirot-verhalen die Agatha Christie geschreven heeft, graag verfilmd wilde zien, en op 13 oktober vertelde hij dan ook dat de crew aan het dertiende en laatste seizoen bezig is. In het laatste seizoen zullen de eerdere personages (Hastings, Japp, miss Lemon) weer terug keren. Voor veel fans is dit leuk, omdat zij de oorspronkelijke personages hadden gemist.
Wat de serie zo sterkt maakt, is de acteur die Poirot speelt. Suchet doet dat op een hele leuke wijze. Ook zijn de verhalen van Agatha Christie mooi bewerkt.

Fans van Poirot verheugen zich op het dertiende seizoen wat uit zal komen in 2013 met de laatste zaak: The Curtain. Agatha Christie’s Poirot is een leuke serie en voor elke Agatha Christie-fan een begrip.

Over de auter, Anonymous