Henk Vernout geeft "A Discovery of Witches - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Henk Vernout op 14 september 2018.
5
1

A Discovery of Witches - Eerste aflevering

If we created them, we could uncreate them – Peter Knox

Gebaseerd op de bestseller trilogie All Souls van Deborah Harkness gaat er een nieuwe serie van start: A Discovery of Witches. Ik heb de boeken gelezen en ga klaar zitten om me mee te laten slepen in dit fantasierijke en epische verhaal van Harkness. Of dit ook lukt?

De vertaling van boeken naar films of series gaat lang niet altijd vlekkeloos. Eerlijk gezegd; dit gaat veel vaker mis dan het goed gaat. Er zijn talloze pogingen gedaan om steengoede boeken vast te leggen op film, maar die gingen vaak roemloos ten onder. Harkness’ boeken lenen zich, naar mijn mening, uitermate goed voor een verfilming. Dus dat deel zit goed.

In het kort gaat A Discovery of Witches over Diana Bishop (Teresa Palmer, Berlin Syndrome), een jonge, buitengewoon getalenteerde, alchemie historica uit New York. Naast dat alles heeft ze nog één klein detail wat ze niet graag vertelt aan anderen: ze is een heks. Niet zomaar een heks, een heks uit het nageslacht van de eerste heks ooit die vermoord is in Salem. Deze jonge heks ontdekt, per ongeluk, een stokoud boek dat al millennia zoek was. En hiermee komt ze op de radar van verschillende andere heksen, demonen én, jawel, vampieren.

De andere hoofdrol in deze serie is voor Matthew Goode (The Crown), die de gevaarlijke en uitermate charismatische vampier Matthew Clairmont speelt. Beide hoofdrolspelers zitten, zeker voor een pilot, verrassend goed in hun rol. Teresa overtuigt als de klunzige Diana en Matthew heeft een presence op beeld die uitstekend past bij de gevaarlijkheid van zijn karakter.

Walk past me, but don't run. – Matthew

Ook de beelden van deze pilot zijn goed gekozen en prachtig geschoten. Van het Engelse Oxford tot de bossen in Finland, alles ziet er erg goed uit. Er is (jammer dat het hier vaak toch vanaf hangt) duidelijk veel geld geïnvesteerd in cinematografie, en dat betaalt zich hier duidelijk uit. Eén bepaald shot springt eruit als Diana aan het roeien is, waarbij een bijzonder mooie techniek gebruikt wordt om de intensiteit van de scène aan te geven. Let maar eens op als je de aflevering bekijkt!

Het verhaal, even afgaand op alleen de pilot, is wat traag. Er zit weinig actie in. Er is duidelijk gekozen om het een échte, ouderwetse introductieaflevering te maken. Daar is op zich niets mis mee, zij het niet dat de kans bestaat dat het soms wat saai wordt. Je raadt het nooit, dat is hier af-en-toe ook het geval.

Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik, zodra de pilot startte, echt het gevoel had dat ik een boek instapte. Er is daadwerkelijk zorg besteed aan deze serie, en dat merk, proef en voel je! De muziek, locaties en cameratechnieken passen goed bij elkaar. En dat is iets wat je tegenwoordig niet zo snel meer tegenkomt.

Wat mij betreft is dit een goede start van A Discovery of Witches. Als ze deze lijn doortrekken wordt dit misschien wel de verrassing van 2018. Maar zoals we vaker zien, kan het nog helemaal wegzakken. Dus bind me er niet op vast. Alvast bedankt.

Een 8,0!
Volg A Discovery of Witches
Episode 7