8.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "12 Monkeys - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 24 april 2015.
3
0

12 Monkeys - Seizoen 1

Wat je niet moet doen bij 12 Monkeys is wegkijken, weglopen, whappen, bellen of afgeleid worden. Elke aflevering bevat meerdere decennia of jaren en voor je het weet heb je een tijdswissel en cruciale informatie gemist. 12 Monkeys is bij tijd en wijle moeilijk te volgen, je moet je hoofd erbij houden. Waar 12 Monkeys wel uitstekend geschikt voor is; binge-watching. In één weekeinde alle dertien afleveringen kijken. 12 Monkeys is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1995 met Bruce Willis en Brad Pitt. De serie haalt nergens het niveau van de film maar ze zijn er in geslaagd om een prima tijdreis-sciencefiction serie neer te zetten die niet verveeld. En ze vallen nergens in de valkuil waar de meeste series wel invallen als het om tijdreizen gaat.

James Cole (Aaron Stanford, Nikita) speelt de bijna onvermoeibare tijdreiziger met verve. Stanford komt geloofwaardig over en draagt de serie met gemak. Hij doet dat niet alleen want ook tegenspeelster Cassandra Railly (Amanda Schull, Suits) en José Ramse (Kirk Acevedo, Fringe) kunnen prima overweg met het script. Ze overtuigen mij genoeg en de chemie tussen de diverse acteurs is ook aanwezig. Barbara Sukowa die de ‘gestoorde’ dokter Katrina Jones speelt, overtuigt mij als krankzinnig professor. Haar keuzes zijn begrijpelijk in het licht dat alles anders zal zijn als Cole slaagt in zijn missie. Maar omdat Cole niet onmiddellijk doet wat hij moet doen zijn haar keuzes gruwelijk en misplaats te noemen.

Ergens in de dertien afleveringen hoop je dat ze een tijdreis fout maken, of zoals zij het noemen splinteren. Misschien dat de meer oplettende kijker die heeft kunnen vinden maar ik niet. 12 Monkeys zit stevig in elkaar getimmerd en dat draagt bij aan de spanning van het verhaal. Toegegeven, hier en daar gaan ze een beetje te snel en nemen mensen vreemde beslissingen maar echt storend is het niet. 12 Monkeys vraagt de kijker: “Wat zou jij doen als je wist dat je de toekomst kon veranderen, of juist niet?” En als ik de televisie uitdoe weet ik op dat moment het antwoord, ik zou niets veranderen. Tot ik het laat bezinken en de volgende dag denk: “Maar wat als ik daarmee familie, vrienden en andere kan redden van een vreselijk virus?” Het blijft een lastig en bijna onmogelijk dilemma.

In het tweede seizoen zullen we hopelijk zien of Cole slaagt in zijn missie, het redden van de mensheid. Jennifer Goines (Emily Hampshire, Ruby Gloom) zal dan een vaste rol krijgen. Wat zij van plan is met de wereld is na het eerste seizoen nog niet geheel duidelijk. Het beeld wat 12 Monkeys van de wereld schets is geen prettig beeld. Maar Cole probeert met man en macht de wereld van de ondergang te redden en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Iedereen die aan project Splinter meewerkt, heeft zo zijn eigen motieven. En iedereen die project Splinter probeert te stoppen heeft ook zo zijn of haar redenen. We zullen hopelijk meer te weten komen in het tweede seizoen dat gepland staat voor januari 2016.

8,5 punten voor een uitstekende sciencefiction serie met een virustwist.
Volg 12 Monkeys
The Beginning (2)