8
Mandy Gelling-Potharst geeft "12 Monkeys - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 22 januari 2015.
0
0

12 Monkeys - Eerste aflevering

Moet je de film hebben gezien van 12 Monkeys om de serie te kunnen volgen? Nee, maar het maakt het allemaal wel wat makkelijker. 12 Monkeys de serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1995 met Bruce Willis, Madeleine Stowe en Brad Pitt. De rol van Bruce Willis wordt in de serie gespeeld door Aaron Stanford (Nikita). Beide spelen James Cole die de mensheid moet redden van de ondergang. Cole kan dat uiteraard niet alleen en hij zoekt de hulp van Cassandra Railly (Amanda Schull, Suits), die in de film Kathryn Railly heet en gespeeld wordt door Stowe. Het grappige is dat de rol van Brad Pitt nu gespeeld wordt door een vrouw. Jeffrey is veranderd in Jennifer Goines (Emily Hampshire, Schitt’s Creek).

Tot zover de kleine introductie van film naar serie. Nu de eerste aflevering van de serie 12 Monkeys. Of het komt dat ik de film al heb gezien weet ik niet, maar ik zat er gelijk in. Ik werd direct de serie ingetrokken en het was spannend vanaf de eerste minuut. Stanford zet een overtuigende Cole neer. Hij past als tijdsreiziger en overtuigd in de spanning en emoties. Nu is tijdreizen in films en series altijd gevaarlijk vanwege de zogeheten paradoxen en een foutje is snel gemaakt. In 12 Monkeys wordt dat direct uit de wereld geholpen. En zelfs als je bijna denkt dat het foutje eraan komt zijn de makers de kijker een stapje voor. 12 Monkeys is dus genieten geblazen. Eindelijk weer eens een onvervalste sciencefiction serie.

Het verhaal is eigenlijk meteen geheel duidelijk. Cole komt uit 2043 waar de wereldbevolking door een virus is uitgeroeid. De paar honderd overlevenden proberen met man en macht te overleven. De toekomst ziet er grauw en hopeloos uit. Er wordt in de eerste aflevering geen tijd besteed aan onnodige dialogen en scènes. Alles is zo kort en bondig mogelijk gemaakt en geheel duidelijk. Dat draagt bij aan het kijkplezier en het feit dat je direct met de personages meeleeft. De tijd die nodig is om de hoofdrolspelers voor te stellen is ook kort en krachtig. Waarom Cole geen last zal hebben van een paradox wordt ook in begrijpelijke taal direct uitgelegd.

Het begin van 12 Monkeys is dus goed. De karakters zijn overtuigend genoeg om je aandacht vast te houden en het concept tijdreizen wordt hier versplinteren of splinteren genoemd. De uitleg is niet langdradig en de dialogen zijn helder en duidelijk. De speciale effecten die ik heb gezien zijn uitstekend verzorgd. Ik zal dus de komende twaalf afleveringen voor de buis zitten. En als ze dit niveau vast weten te houden mogen er van mij nog vele seizoenen volgen. De volgende aflevering zal zijn op vrijdag 23 januari. En ik hoop dat de serie binnenkort ook op Syfy Nederland uitgezonden gaat worden, zodat nog meer kijkers kunnen genieten van deze serie.

8 punten omdat de serie voor als nog niet onderdoet voor de film.
Volg 12 Monkeys
The Beginning (2)