4
Wichita van Rijkom geeft "Who Is Erin Carter? - Seizoen 1" een 4.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 8 februari 2024.
6
1

Who Is Erin Carter? - Seizoen 1

In Who Is Erin Carter? weet Erin Carter zonder veel moeite een groep overvallers in een supermarkt te overmeesteren. Was dit beginnersgeluk voor deze burgerlijke lerares of zit er meer achter haar onschuldige uiterlijk?

Erin Carter (Evin Ahmad, The Rain) is een Britse lerares die in Spanje woont en daar op een Internationale school lesgeeft. Ze heeft een tienerdochter genaamd Harper (Indica Watson, The Missing) en is getrouwd met Jorgio (Sean Teale, Reign) die verpleegkundige is. Het jonge gezin heeft een ogenschijnlijk normaal leven tot Erin in een levensgevaarlijke situatie terecht komt. Zij en haar dochter zijn in een supermarkt als deze wordt overvallen. Erin besluit van zich af te slaan, weet zo haar dochter te redden en de gewapende overvallers te overmeesteren. Maar hoe komt deze simpele schooljuf aan zulke vecht-moves en waarom leken de overvallers haar te herkennen?

Waarom lijkt het niemand op te vallen dat Erin soms met onverklaarbare schrammen en wonden rondloopt?

Het verhaal start in Engeland waar we Erin en een jonge Harper (Leila Faith Lopez) zien terwijl ze op de vlucht zijn voor iets of iemand. Vijf jaar later lijkt het alsof dit nooit is gebeurd. Wonend in een rijkeluisbuurt vallen moeder en dochter weliswaar iets uit de toon maar maken ze er het beste van. Erin heeft een goede band met collega Olivia (Susannah Fielding, The Great Indoors) en buurman Emilio (Pep Ambròs) al lijkt ze niemand echt heel dichtbij te laten komen. Zelfs haar man laat ze alleen bepaalde kanten van zichzelf zien, wat haar een mysterieuze vrouw maakt.

De omgeving waarin Who is Erin Carter? zich grotendeels afspeelt is welvarend en mediterraans. De nette pakken en bloemetjes kleding bevestigen dit beeld maar waren in mijn ogen ook met enige regelmaat wel erg tuttig. Sommige details in de serie roepen wat vragen op. Waarom spreken Erin en Harper bijvoorbeeld geen Spaans terwijl ze al vijf jaar in Spanje wonen? Waarom lijkt het niemand op te vallen dat Erin soms met onverklaarbare schrammen en wonden rondloopt? En hoe kan de huid van Erin nog zo brandschoon zijn terwijl haar jurk onder het bloed zit?

Who Is Erin Carter?

Het verleden van Erin begint haar in te halen nadat het incident in de supermarkt het nieuws haalt. Oude bekenden zoeken Erin op, met alle gevolgen van dien. Terwijl zij krampachtig probeert vast te houden aan haar opgebouwde leven lijkt dit langzaamaan in te storten. Familievriend Emilio probeert Erin te helpen haar ware identiteit geheim te houden maar vraagt hier wel wat voor terug. Hij zit in de problemen en heeft haar hulp nodig om zijn baan als politieagent veilig te stellen en hun beiden uit de problemen te houden.

De makers willen duidelijk een dramatische sfeer neerzetten door het gebruik van bepaalde geluidseffecten en muziek. Voor mij was dit niet nodig geweest. Het leidt in veel gevallen meer af dan dat het iets toevoegt en maakt de scènes er niet geloofwaardiger op. Dit laatste is sowieso iets waar de serie moeite mee heeft. Een verhaal met zoveel actie als Who is Erin Carter? hoeft zeker niet continu even realistisch te zijn maar in dit geval gaat het soms wel erg ver. Het helpt niet mee dat acteurs van bepaalde bijrollen daarnaast niet erg goed kunnen acteren. Hoewel ik op het acteerwerk van de hoofdrolspelers niet heel veel aan te merken heb zitten er bij de kleinere rollen wel echt slechte acteurs bij.

De kwaliteit was naar mijn mening niet goed genoeg om mij als kijker geïnteresseerd te houden in het verhaal.

Het begin van de serie is onvoorspelbaar. Wanneer echter meer duidelijk wordt over de geschiedenis van Erin wordt het verhaal ook alsmaar voorspelbaarder. Er zijn gelukkig wel nog wat verrassende momenten tegen het eind die Who is Erin Carter? boeiend houden. Maar als ik heel eerlijk ben verloor de serie mijn aandacht al halverwege. Hoewel ik uiteindelijk wel alle zeven afleveringen heb bekeken moet ik daar gelijk bij zeggen dat ik dit niet had gedaan als ik geen recensie over het seizoen zou schrijven. De kwaliteit was naar mijn mening niet goed genoeg om mij als kijker geïnteresseerd te houden in het verhaal.

Het zal dan ook niemand verbazen dat mijn eindoordeel over Who is Erin Carter? niet heel positief is. Uiteindelijk wordt de vraag uit de titel weliswaar beantwoord maar ik kan niet zeggen dat ik veel van haar handelingen hierdoor begrijp. Who is Erin Carter? is een simpele actieserie met een vleugje mysterie waarvan je niet teveel moet verwachten. Wil je lekker makkelijk iets wegkijken binnen dit genre dan kan ik me voorstellen dat het best vermakelijk is. Maar je moet niet rekenen op een diepgaand plot, award-winnend acteerwerk en/of een verhaal dat helemaal logisch is. Het is jammer dat Who is Erin Carter? mijn verwachtingen niet heeft waargemaakt, maar goed, ook dat soort series komen soms voorbij.

Who Is Erin Carter?
Volg Who Is Erin Carter?
Episode 7