Unbelievable - seizoen 1
9
Dave Scholting geeft Unbelievable - seizoen 1 een 9.

Unbelievable - seizoen 1

Een jong meisje, Marie Adler (Kaitlyn Dever, Justified), wordt 's nachts door een gemaskerde man verkracht. Het meisje in kwestie heeft gelukkig de moed om aangifte bij de politie te doen van de verschrikkelijke gebeurtenis. De mannelijke rechercheurs die de aangifte behandelen twijfelen echter aan het verhaal van Marie en laten haar duidelijk weten dat zij haar verhaal niet geloven. Vervolgens zetten ze haar flink onder druk om toe te geven dat zij de verkrachting gewoon heeft verzonnen. Wanneer Marie hiervoor zwicht en de politie vertelt dat de verkrachting inderdaad niet heeft plaatsgevonden, wordt zij aangeklaagd voor het doen van een valse aangifte.

Unbelievable

Enkele jaren later krijgen twee vrouwelijke rechercheurs in een andere staat te maken met een soortgelijke verkrachtingszaak. De twee rechercheurs, Karen Duvall (Merritt Wever, The Walking Dead) en Grace Rasmussen (Toni Collette, Hostages), ontdekken al snel dat de verkrachter meerdere slachtoffers heeft gemaakt en al enkele jaren actief is. Zij bijten zich vast in de zaak om koste wat het kost de dader te pakken te krijgen.

Unbelievable is met recht een ongelooflijke serie te noemen

Unbelievable is met recht een ongelooflijke serie te noemen. Het verhaal is behoorlijk schokkend. Dat iemand verkracht wordt is al vreselijk, maar dat spreekt voor zich lijkt mij. Wat ik vooral behoorlijk heftig vond was de arrogante houding van de mannelijke rechercheurs die totaal geen ervaring hebben met hoe zij om moeten gaan met een slachtoffer van verkrachting. Het kost deze slachtoffers ontzettend veel moed om überhaupt aangifte te doen. Als je dan ook nog eens niet geloofd wordt moet dat helemaal verschrikkelijk zijn.

Unbelievable

Het is niet te bevatten dat er daadwerkelijk zulke mensen bij de politie werken als deze twee mannelijke rechercheurs in Unbelievable. De serie is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Voor wie je wél veel bewondering krijgt zijn de twee vrouwelijke rechercheurs, die zich als een pitbull vastbijten in de zaak. Hoewel Duvall en Rasmussen enorme tegenpolen zijn, zijn zij vastbesloten om de serieverkrachter te pakken te krijgen. Het is mooi om te zien dat er mensen bij de politie werken die tot het uiterste willen gaan om het recht te doen zegevieren.

Het verhaal van Unbelievable zal waarschijnlijk nog lang in je hoofd blijven zitten

Unbelievable is gebaseerd op een artikel uit 2015, 'An Unbelievable Story of Rape' van T. Christian Miller en Ken Armstrong. Het is geen gemakkelijke serie waarbij je lekker achterover kunt leunen en ontspannen. Het is een verhaal dat continu met je emoties speelt. De serie laat heel duidelijk zien wat een verkrachting met een slachtoffer kan doen. Wanneer behalve de twee mannelijke rechercheurs ook mensen uit Maries persoonlijke omgeving gaan twijfelen aan haar verhaal komt Marie steeds verder in een negatieve spiraal terecht. Dit is weliswaar erg schrijnend om te zien, maar tegelijkertijd is de serie ontzettend mooi gefilmd. Daarbij zijn de acteurs ontzettend goed op dreef, met name Wever en Collette. Als je deze serie nog niet gezien hebt, ga hem dan kijken op Netflix. Het verhaal van Unbelievable zal waarschijnlijk nog lang in je hoofd blijven zitten.

Over de auteur, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting