Traitors - Eerste aflevering
Op 17 februari 2019 ging de eerste aflevering van de nieuwe Britse serie Traitors in première op de zender Channel 4 (bekend van bijvoorbeeld The IT Crowd en The End of the F***ing World) en Netflix. Het complete seizoen is vanaf 29 maart beschikbaar op Netflix.
De Tweede Wereldoorlog is bijna afgelopen en Groot-Brittannië staat aan de vooravond van sociale en politieke onrust. Amerika maakt zich zorgen over de toenemende communistische dreiging die een nieuw tijdperk van wereldwijde oorlog zal bepalen. Als er nieuwe gevechtslinies worden getrokken, zoekt de VS en zijn inlichtingendienst de OSS (Office of Strategic Services) rekruten voor de nieuwe Koude Oorlog.
Fiona ‘Feef’ Symonds (Emma Appleton, Clique) is de dochter van een parlementslid die de conservatieve partij vertegenwoordigt en komt dus uit de hogere middenklasse. Tot haar grote spijt is de Tweede Wereldoorlog bijna voorbij, want de oorlog bracht haar en haar Amerikaanse minnaar avontuur en ze snakt naar meer. Het einde van de oorlog betekent voor haar een ‘saaiere’ toekomst zoals trouwen, kinderen op de wereld zetten en grootbrengen. Haar Amerikaanse minnaar helpt haar om haar avontuur verder voort te zetten. Feef gaf aan dat ze overal voor openstond en wordt op die manier een beetje gedwongen opgeleid tot spion. Niet zomaar een spion, maar een spion tegen haar eigen regering.
Het probleem bij de eerste aflevering van Traitors is dat je best wel in het diepe wordt gegooid. Geen karakters die worden uitgediept of überhaupt voorgesteld, geen chemie tussen de hoofdrolspelers en ik betrapte mezelf er meerdere malen op dingen op te zoeken. Wat verdere achtergrondinformatie over bijvoorbeeld de OSS was eerlijk gezegd wel wenselijk geweest. Mogelijkerwijs worden bepaalde zaken wat beter uitgediept in de komende afleveringen, maar ik vrees er helaas voor. Daarnaast was het behoorlijk saai en wist het me totaal niet te pakken, wat ik erg jammer vond want het verhaal over deze spionagethriller sprak me (voordat ik ging kijken) wel aan.
De Tweede Wereldoorlog is bijna afgelopen en Groot-Brittannië staat aan de vooravond van sociale en politieke onrust. Amerika maakt zich zorgen over de toenemende communistische dreiging die een nieuw tijdperk van wereldwijde oorlog zal bepalen. Als er nieuwe gevechtslinies worden getrokken, zoekt de VS en zijn inlichtingendienst de OSS (Office of Strategic Services) rekruten voor de nieuwe Koude Oorlog.
Fiona ‘Feef’ Symonds (Emma Appleton, Clique) is de dochter van een parlementslid die de conservatieve partij vertegenwoordigt en komt dus uit de hogere middenklasse. Tot haar grote spijt is de Tweede Wereldoorlog bijna voorbij, want de oorlog bracht haar en haar Amerikaanse minnaar avontuur en ze snakt naar meer. Het einde van de oorlog betekent voor haar een ‘saaiere’ toekomst zoals trouwen, kinderen op de wereld zetten en grootbrengen. Haar Amerikaanse minnaar helpt haar om haar avontuur verder voort te zetten. Feef gaf aan dat ze overal voor openstond en wordt op die manier een beetje gedwongen opgeleid tot spion. Niet zomaar een spion, maar een spion tegen haar eigen regering.
Het probleem bij de eerste aflevering van Traitors is dat je best wel in het diepe wordt gegooid. Geen karakters die worden uitgediept of überhaupt voorgesteld, geen chemie tussen de hoofdrolspelers en ik betrapte mezelf er meerdere malen op dingen op te zoeken. Wat verdere achtergrondinformatie over bijvoorbeeld de OSS was eerlijk gezegd wel wenselijk geweest. Mogelijkerwijs worden bepaalde zaken wat beter uitgediept in de komende afleveringen, maar ik vrees er helaas voor. Daarnaast was het behoorlijk saai en wist het me totaal niet te pakken, wat ik erg jammer vond want het verhaal over deze spionagethriller sprak me (voordat ik ging kijken) wel aan.
Over de auteur, Emile Goessens

Solis (gebruikersnaam) is een echte serieverslaafde. Houdt eigenlijk van allerlei soorten genres, maar horror en superhelden series behoren tot zijn favoriet. Ook maakt Solis graag een uitstapje naar series die niet uit Amerika komen zoals Deense of Britse series, die vaak van een hoge kwaliteit zijn. Verder doet Solis het liefste aan binge-watchen, omdat hij anders een week moet wachten tot de volgende aflevering...
Bekijk profiel van Emile Goessens
In het begin dacht ik: heej, fijne sfeer en historisch details bewaakt. Goede casting ook met veel archetypering.
Wat voor mij echter de deur dichtdeed gezien men wel investeerde in de oude auto's, kledij, hier tegenover dan in kader van huidig seriebeleid aandacht moet zijn voor seks- in Foofs geval te raden overlaat of ze last heeft van vaginisme, gezien haar eerste minnaar in de serie geen problemen geeft- en de eerstvolgende mogelijk fiks geschapen is gezien de moeite die het geeft.
Mogelijk zijn dit contracties analoog aan het spanningsveld waarin ze zich moet begeven, maar daar weet ze gegeven moment iets op, nou ja.
De deur ging voor mij in elk geval hard dicht toen ik ergens in aflevering 6 een scène in Palestina aangekondigd zag -1946 en er voorts uit een sinaasappelkist een airsoft replica Colt commander met fiber sights en een dito heuse Glock 17 getrokken werden.
Dit is natuurlijk de goden of je publiek verzoeken. Dit is echt zo ronduit dom want het leek mij dat voor deze serie toch wel een budget was. 'Oja, er moet iets met wapens..maar ja, voor de woestijn scènes tooiden we abusievelijk al de acteurs in veel te nieuwe kostuums, met zwarte baretten ( valt niet op in de sahara)- dit is gewoon mainstream en niet zeuren.
Eerlijk hoopte ik nog ergens op een timeslip of zoiets waarbij Gaston Glock een rol ging spelen gezien dit wapen medio 1990 een remmende voorsprong kreeg op zeg,..de Wembley revolver of een Browning pistool dat meer gangbaar was in het Engelse leger toen.
Dit rotte detail zegt veel over de haast waarmee deze serie tot stand kwam.