6
Emile Goessens geeft "The Purge - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Emile Goessens op 26 juli 2019.
1
0

The Purge - Seizoen 1

In 2013 verscheen de allereerste Purge film. De film had een interessant concept. Een keer per jaar tussen 19:00 en 07:00 is elke misdaad legaal en zal je er dus ook niet voor bestraft worden. Ook aan de politie, brandweer en ziekenhuizen heb je op die dag niet veel, want zij sluiten hun deuren. Een keer per jaar word je dus aan je eigen lot overgelaten. Het doel hiervan is volgens de Amerikaanse overheid om het misdaadcijfer (gezien over het hele jaar) omlaag te halen.

Na het enorme succes van het eerste deel was het naast onmogelijk dat er niet nog meer delen verschenen. Uiteindelijk verschenen er nog drie delen na de eerste film uit 2013. Dit begrijp ik persoonlijk niet want zo geweldig was het eerste deel dus echt niet. Blijkbaar waren vier films niet voldoende om het enorme succes uit te melken, want vorig jaar verscheen The Purge in serievorm. Iets wat je de laatste jaren best vaak ziet en vaak onsuccesvol. Dus ik verbaas me erover dat ze het blijven proberen.

Miguel Guerrero (Gabriel Chavarria, East Los High) is een marinier die pas terug in Amerika is van zijn uitzending en tijdens de Purge avond/nacht (ik noem het voor het gemak maar even avond) is hij op zoek naar zijn zus Penelope (Jessica Garza, Six). Helaas voor Miguel is die taak lastiger dan gedacht, want zijn zus zit in een cult die haar eigen mensen opoffert gedurende de avond. Maar is het wel een cult? Dan is er nog Jane Barbour (Amanda Warren, NCIS: New Orleans) die in de financiën zit en tijdens de moordlustige avond moet werken om een deal te sluiten met een land in een andere tijdzone. Ondertussen heeft ze zelf ook haar eigen plannen en heeft ze een huurmoordenaar aan het werk gezet om niemand minder dan haar baas te vermoorden.

Dit zijn enkele personages die worden gevolgd, regelmatig met flashbacks om de intenties duidelijk te maken. Want vaak zijn die dat absoluut niet, wat me enigszins intrigeerde. Maar niet genoeg om het ergens ook echt interessant of spannend te maken. Het acteerwerk is over het algemeen ook niet heel erg best en liet me af en toe zuchten en met mijn ogen rollen. Wat wel een leuke verrassing was, was dat Lili Simmons die ik nog ken van Banshee ook een rol in The Purge kreeg. Namelijk die van Lila Stanton. De serie is zoals ik had verwacht niet veel beter dan de filmreeks, maar ook niet slechter. Ook valt de serie net als de filmreeks niet bepaald onder de noemer horror, maar eerder drama met een beetje actie.

Het hele concept heb ik altijd interessant gevonden, ondanks dat het in de werkelijkheid gewoon te belachelijk voor woorden zou zijn. Maar toch werd er wat mij betreft altijd wat braafjes met het concept omgegaan. Heb je de films gezien en heb je je daarmee vermaakt? Dan zal je je vast ook vermaken met de serie. Voor mij is dit zo’n typische serie die ik (als ik zin heb) tussendoor even kijk. Goed nieuws voor de fans want er nog een tweede seizoen. Wanneer is nog niet bekend. De cast is wel al bekend en het is een compleet nieuwe cast en dus ook nieuwe verhaallijnen. Ik ben benieuwd of het beter zal worden dan het eerste seizoen, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor.
Volg The Purge
7:01am
7:01am