8.5
Emile Goessens geeft "La Casa de Papel - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Emile Goessens op 24 augustus 2019.
5
0

La Casa de Papel - Seizoen 2

De hitserie La Casa de Papel, oorspronkelijk afkomstig van de Spaanse zender Antenna 3, is alweer toegekomen aan het tweede seizoen. Bij Antenna 3 waren de afleveringen 70 minuten. Netflix heeft de serie aangekocht en heeft de afleveringen geknipt tot zo’n 45 minuten. Daardoor heet het tweede seizoen op Netflix deel drie. Het vierde deel (het derde seizoen dus) is al bevestigd, alleen wanneer deze zal verschijnen is nog onbekend.

De populariteit van La Casa de Papel is ongekend. Niet alleen was het welbekende overvallersoutfit populair geworden met bijvoorbeeld carnaval in ons kikkerlandje, maar ook in de rest van de wereld is het een erg populair kledingstuk geworden. Ook het Italiaanse antifascistische ‘Bella Ciao’ (wat tijdens de Tweede Wereldoorlog een verzetsnummer was tegen Mussolini) deed het erg goed en kreeg allerlei remixen. Een wereldwijd succes voor een Spaanstalige serie, dat hoor je niet vaak!

Over wereldwijd gesproken... In het tweede seizoen zijn alle overvallers verspreid over de wereld, zodat nooit iedereen gearresteerd (in het ergste geval) kan worden. Zo genieten de tortelduifjes Rio en Tokio van hun vrijheid in het Caribisch gebied. Toch is Tokio het allemaal op een gegeven moment helemaal zat en wil op haar manier leven: uitgaan totdat ze erbij neervalt. Ze verkast naar Panama en de twee beloven contact te houden. Helaas gaat het niet zoals gepland en onderschept de veiligheidsdienst (die de overvallers nog steeds hopen te pakken en ze dus nauwlettend in de gaten houden) hun gesprek. Uiteindelijk wordt Rio gearresteerd en weet Tokio nog maar net te ontsnappen in Panama.

Ten einde raad neemt Tokio contact op met het brein achter de overval in de hoop dat hij haar kan helpen. Tot haar ontzetting is de vrouw die in het vorige seizoen nog op hen jaagde er nu ook bij. Raquel Murillo heeft van teams geruild en is nu onderdeel van de groep overvallers. Ze heeft een relatie met De Professor en heeft zelfs een eigen bijnaam gekregen: Lissabon. De Professor bedenkt een ingenieus plan om Rio te bevrijden. Hij heeft er wel meer mensen voor nodig en roept de band weer bij elkaar. Het grote plan is meteen moeilijker en grootser dan ooit. De met goud gevulde kluis (die 48 meter onder de grond ligt) van de Spaanse bank overvallen.

Wat dit in godsnaam te maken heeft met het bevrijden van Rio was mij een groot raadsel, maar het tempo is zo moordend dat ik dit al snel vergat. De Professor zou De Professor niet zijn wanneer hij niet groots zou uitpakken met een enorme afleidingsmanoeuvre waar Robin Hood trots op zou zijn geweest. Maar de twee grote vragen zijn natuurlijk of het De Professor en zijn team gaat lukken om én al het goud te stelen én Rio vrij te krijgen. Omdat dit seizoen dit keer door Netflix is geproduceerd in plaats van Antenna 3 is alles grootser en spectaculairder dan ooit.

Dat het dit keer wéér om een overval gaat, net als in het eerste seizoen, klinkt als een onnodige herhaling. Maar niets is minder waar. Want ook in het tweede seizoen is het ontzettend spannend en de vaart zit er goed in. Wat ik wel jammer vind, is dat de nieuwe bendeleden nauwelijks een introductie hebben gekregen. Lissabon en Mónica Gaztambide (Stockholm) hebben natuurlijk geen introductie nodig. Plotgaten zijn er zeker ook, maar omdat er zoveel gebeurt en De Professor ze met details verpakt ben je die alweer snel vergeten. Het nieuwe seizoen van La Casa De Papel is grootser, absurder, spannender en bevat gelukkig nog dezelfde dosis humor!
Volg La Casa de Papel
A Family Tradition
A Family Tradition