The O.C. - Seizoen 4
7.5
maaikeanne geeft The O.C. - Seizoen 4 een 7.5.

The O.C. - Seizoen 4

Seizoen 4 begint vijf maanden na het tragische auto-ongeluk, wat leidde tot het overlijden van Marissa Cooper. Iedereen heeft het erg moeilijk met het verwerken van alles wat er is gebeurd en elk persoon uit dit op zijn of haar eigen manier. De titel van de laatste aflevering: “The end’s not near, it’s here” beschrijft het – helaas - laatste seizoen van The O.C. dan ook het beste, aangezien er veel gaat veranderen voor iedereen.

Summer Roberts is aan het studeren aan Brown, waar zij een transformatie heeft ondergaan. Ze is minder modebewust, minder bezig met haar persoonlijke hygiëne en is een milieuactiviste geworden. Op deze manier probeert zij het gemis van Marissa te vermijden, wat soms voor wat wrijving zorgt tussen haar en Seth. Hierdoor zie je ook een hele andere kant van Summer en leer je haar personage eigenlijk nog beter kennen. Deze groei in haar leven vond ik erg interessant en op die manier merk je ook dat ze echt volwassen wordt.

Ondertussen zijn Ryan Atwood & Julie Cooper op een missie om Volchok (Cam Gigandet, Easy A) te vinden, die de reden is dat Marissa dood is. Of dat goed afloopt is maar de vraag, want Julie Cooper wil er alles aan doen om hem te pakken te krijgen. Dit wil ze zowel voor haar als voor Jimmy Cooper en natuurlijk haar andere dochter Kaitlin. Die woont weer thuis bij Julie sinds Marissa er niet meer is. Ik vond het een goede optie dat ze Kaitlin dit seizoen een grotere rol hebben laten spelen, aangezien je haar zo beter leert kennen en er echt achter komt wie zij is, behalve het “zusje van Marissa”.

Wanneer iedereen weer een beetje verder gaat met zijn leven, starten Julie Cooper & Kirsten Cohen een datingbedrijf genaamd New Match. Julie heeft dit zelf echter helemaal niet nodig, want haar liefdesleven loopt als een trein. In het begin heeft zij een relatie met Dr. Roberts (Summer’s vader), maar algauw komen er andere mannen in beeld. Een van hen is Frank Atwood. Hij is in Orange County omdat hij graag een betere band wil krijgen met zijn zoon Ryan, maar tijdens zijn bezoek valt zijn oog op Julie. Hierbij vond ik het leuk om te zien hoe Julie eens echt op een man verliefd wordt, in plaats van op het geld dat hij bezit.

Ook het laatste seizoen van The O.C. was weer geweldig en was deze keer gemakkelijk in twee delen te verdelen. In het begin ging het vooral over het gemis van Marissa en hoe de personages hiermee omgingen, waarna het overging in het tweede deel waarbij iedereen eigenlijk verder ging met zijn leven om een toekomst op te bouwen. De dosering van het rouwen over Marissa vond ik goed gedaan, omdat het niet te lang duurde. Je merkte natuurlijk dat de personages haar niet vergaten, maar ze bleven niet vastzitten in hun rouwperiode.
Daarnaast gebeuren er weer genoeg dingen die als een verrassing zullen komen, maar die ga ik natuurlijk niet verklappen.

Het einde van The O.C. was voor mij erg mooi en gaf mij zeker voldoening. Het is deze keer een happy end en dat is wel eens een opluchting na al die cliffhangers van voorheen. Natuurlijk had ik het geweldig gevonden als de serie nog verder was gegaan, maar het was een goede conclusie. Ik raad iedereen aan om The O.C. te kijken, want het is een van mijn favoriete series en je zal deze nooit vergeten!

Over de auter, maaikeanne