maaikeanne geeft "The O.C. - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door maaikeanne op 17 Mei 2013.
0
0

The O.C. - Seizoen 1

The O.C. speelt zich, zoals de naam al doet vermoeden, af in Orange County, Californië. Hier volgen we de levens van een groep tieners en hun familie in het rijke Newport Beach.

De serie focust zich vooral op Ryan Atwood (Benjamin Mckenzie, Southland), een jongen uit Chino met een moeilijk leven die snel op zijn teentjes is getrapt. Ryan is een erg diepgaand personage met verschillende kanten die onder andere later in het seizoen naar boven komen en wat zeker goed overgebracht wordt door Benjamin McKenzie.

Nadat Ryan samen met zijn broer wordt aangehouden voor het stelen van een auto, ontmoet hij zijn rijke, vriendelijke en begane advocaat Sandy Cohen (Peter Gallagher, Covert Affairs). Aangezien Ryan door dit incident het huis uit wordt gezet besluit Sandy om hem te helpen. Hij biedt Ryan aan om te verblijven in zijn huis, waar hij woont met zijn vrouw Kirsten (Kelly Rowan, Perception) en zoon Seth (Adam Brody, Burning Love).

Seth is een lieve, ongemakkelijke, sarcastische grappenmaker die fan is van stripboeken en al jaren verliefd is op de beeldschone Summer Roberts (Rachel Bilson, Hart of Dixie), die zich dommer voordoet dan ze eigenlijk is. De verhaallijn van Seth en Summer zit vol met drama, maar heeft ook zo zijn lieve en grappige momenten. Dit komt voornamelijk door Seth, die nogal ongemakkelijk over kan komen.

Ondanks dat Seth en Ryan totaal verschillend zijn kunnen ze het toch goed met elkaar vinden en brengen ze veel tijd met elkaar door. Het is ook mooi om te zien hoe zij zich geleidelijk aan steeds meer gaan gedragen als echte broers. Zij zijn allebei buitenstaanders in het sociale rijkelui leven van Newport Beach en beleven samen hoe het is om in deze gemeenschap te leven.

Daarnaast heeft Ryan ook oog voor Seths buurmeisje, Marissa Cooper (Mischa Barton, A Resurrection). Zij is beste vriendinnen met Summer en heeft in het begin een relatie met Luke Ward (Chris Carmack, Nashville). Ze lijkt het perfecte leven te hebben met haar ouders, Julie (Melinda Clark, Nikita) en Jimmy Cooper (Tate Donovan, Damages), maar er blijkt meer aan de hand te zijn dan het lijkt. Marissa gaat hier ook op haar eigen manier mee om. Tijdens de verhaallijn van Marissa en haar familie kon ik het soms wel uitschreeuwen van frustratie, omdat je zo wordt meegenomen in het ingrijpende verhaal.

Naarmate het seizoen vordert komen we erachter wat er in ieders leven speelt en hoe ieder personage hiermee omgaat. Dit gaat niet altijd op een goede manier, waardoor er heftige gebeurtenissen plaatsvinden. We ontmoeten nieuwe mensen in iemands leven, maar ook oude vrienden. Familieleden komen langs en er ontstaan nieuwe relaties. Toch hangt er altijd één grote vraag in de lucht: zal Ryan voor altijd in Newport Beach blijven?

The O.C. is een echte drama serie met een ondertoon van humoristische dialogen en acties. Er gebeurt zoveel in korte tijd en toch raak je nooit de draad van het verhaal kwijt. Door de opbouw van het leven van ieder personage in dit eerste seizoen krijg je echt het idee dat je hen kent en kan je goed met hen meeleven bij alles wat er gebeurd. Ook al is de serie al zeker 10 jaar oud, het is nog steeds de moeite waard om deze te bekijken! Zelfs al heb je de serie al gezien, terugkijken blijft nog steeds leuk. Ik raad het zeker aan.
Volg The O.C.
The End's Not Near, It's Here
The End's Not Near, It's Here