The O.C. - Seizoen 2
8
maaikeanne geeft The O.C. - Seizoen 2 een 8.

The O.C. - Seizoen 2

Seizoen 2 begint ongeveer twee maanden na het begin van de zomer waarin seizoen 1 geëindigd was. Ryan heeft zijn tijd doorgebracht in Chino, waar hij nu woont met Theresa (Navi Rawat, Numb3rs) en hun ongeboren kind. Dit is nog steeds allemaal wat ongemakkelijk en of ze nou echt een relatie hebben is ook niet duidelijk. Seth daarentegen heeft de hele zomer doorgebracht bij Luke in Portland, aangezien hij niet zonder Ryan in Newport Beach wou blijven. Dit tot groot verdriet van Summer.

Na een paar dagen begint het nieuwe schooljaar weer en Seth zijn ouders doen er alles aan om hem weer terug naar huis te krijgen. Het vertrek van Seth heeft er ook voor gezorgd dat het allemaal niet meer zo lekker loopt in het huwelijk van Sandy en Kirsten, wat verder in het seizoen ook steeds duidelijker wordt. Mede door mensen van buitenaf, maar ook door Kirsten die op haar eigen manier omgaat met al haar problemen. Het is pijnlijk om te zien hoe Kirsten en Sandy minder met elkaar communiceren en het eigenlijk steeds slechter gaat.

Terwijl het steeds slechter gaat met de familie Cohen, gaat het met Julie Cooper-Nichol en haar nieuwe man Caleb Nichol (Alan Dale, LOST) ook niet allemaal van een leien dakje. Het blijkt dat Caleb en Julie al deze jaren ieder – apart van elkaar - een groot geheim met zich meegedragen hebben, die helaas voor hen allebei uit gaan komen.

Daarnaast ontmoeten we de slimme, lieve, onschuldige Lindsay Gardner (Shannon Lucio, Daybreak) die in Newport is komen wonen samen met haar moeder. Op het eerste gezicht lijkt ze een normale tiener die haar vader nooit gekend heeft, maar algauw komen we erachter dat zij meer te maken heeft met iedereen dan we op het eerste gezicht dachten. Haar moeder heeft namelijk iets verborgen gehouden voor haar, waar ze niet langer over kan zwijgen nu ze in Newport wonen.

Tijdens al deze dramatiek is het bij Seth en Summer niet veel rustiger. Seth wordt vrienden met de slimme en aantrekkelijke Zach Stevens (Michael Cassidy, Men at Work), een mede stripboekfan. Maar waar Seth algauw achter komt, is dat Zach nu aan het daten is met de liefde van zijn leven, Summer. Hierdoor ontstaat er een soort liefdesdriehoek, wat voor grappige maar ook ongemakkelijke situaties zorgt. Tijdens deze verhaallijn was het leuk om te zien hoe Seth en Zach probeerden vrienden te zijn, maar tegelijkertijd Summer probeerden te winnen van elkaar. Misschien duurde het aan en uit gaan van relaties tussen Summer en de jongens wel iets te lang, maar dat maakte het niet minder leuk.

Als laatst komt er ook nog een familielid (Logan Marshall-Green, Dark Blue) van Ryan terug, die de boel nogal op stelten zet. Ryan probeert hier zo goed mogelijk mee om te gaan, aangezien hij als persoon al een stuk verandert is sinds hij in Newport woont. Echter, wanneer hij erachter komt wat dit familielid heeft gedaan, slaan de stoppen bij hem door, wat voor een spectaculair einde van het seizoen zorgt.

De manier waarop The O.C. nieuwe mensen introduceert – en ook weer laat verdwijnen – is zo vloeiend, dat het allemaal gewoon aanvoelt alsof het echt zou kunnen gebeuren. Het lijkt niet gemaakt en ze zorgen ervoor dat je bij elk personage het idee hebt dat je hen ongeveer kent. Bij de één natuurlijk meer dan de ander, afhankelijk van hoe belangrijk ze zijn voor het verhaal. Dit maakt de serie echt heel goed en zorgt ervoor dat je altijd verder wilt kijken. Ook na dit seizoen, met een enorme cliffhanger als einde, kijk ik er weer naar uit om verder te kijken naar seizoen 3!

Over de auter, maaikeanne