6.5
Jessica Dillema geeft "The Librarians - Eerste twee afleveringen" een 6.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 6 december 2014.
0
0

The Librarians - Eerste twee afleveringen

Via Syfy mocht MijnSerie.nl alvast een screener ontvangen van de eerste twee afleveringen van de nieuwe serie The Librarians. De naam komt je mogelijk al bekend voor, en een paar van de gezichten in de serie ook; het is een tv-serie gebaseerd op de filmserie The Librarian. Met telkens twee jaar tussen de films verschenen vanaf 2004 respectievelijk The Librarian: Quest for the Spear, The Librarian: Return to King Solomon’s Mines en The Librarian: Curse of the Judas Chalice. Hoewel ik mij niet veel meer van de verhalen kan herinneren wist ik nog wel één ding: The Librarian films waren erg leuk. Ik hoefde er dan ook niet twee keer over na te denken toen mij gevraagd werd de eerste twee afleveringen te zien nog voordat de serie ook maar gestart is in Amerika.

Helaas vond ik deze eerste twee afleveringen, die tezamen aanvoelden als één film van anderhalf uur, een klein beetje tegenvallen. Het begint met Rebecca Romijn (Ugly Betty) die in haar rol als Eve Baird van vrij hoog springt en moeiteloos neerkomt. Het is te nep, ze laat het niet eens lijken alsof ze niet gewoon even een hupje doet voor de camera om te insinueren dat ze echt van zo hoog gesprongen is. Daarnaast vind ik haar als actrice in deze serie sowieso niet erg sterk en heeft ze totaal geen chemie met haar tegenspeler Noah Wyle, die het overigens voor elkaar krijgt om een compleet andere acteur te lijken dan in Falling Skies.

De vechtscènes lijken te simpel opgezet en worden voor het overgrote deel niet geloofwaardig uitgevoerd. En ook de special effects zijn zeer matig voor een serie waar special effects juist zo van belang zijn. Hierdoor voelde het voor mij ook meer alsof ik keek naar een serie waar ik vroeger als jong meisje voor zat waarbij je nog niet helemaal besefte dat het nep was. Zelfs al waren de special effects nog zo matig. Hoewel niet per se erg, zat er aan het geheel soms ook een kinderlijk tintje. Wel een leuke serie dus voor de degenen die ongeveer de leeftijd hebben die ik had toen de eerste film net uitkwam (dat was overigens veertien).

Nou ratel ik al twee alinea’s door over wat er mis is met de serie, maar ik geef het wel een positief cijfer. Dan is er dus wel nog iets goeds aan de serie. Het concept is namelijk wel leuk. De serie begint met een aflevering waarin blijkt dat iemand mogelijk toekomstige Librarians (mensen die Librarian zouden kunnen worden als de huidige Librarian overlijdt) uitmoord. Er zijn nog drie over en die worden gered door de huidige Librarian die we nog kennen uit de films: Flynn Carsen (Noah Wyle).

We hebben Ezekiel Jones (John Kim, Neighbours), Jake Stone (Christian Kane, Leverage) en Cassandra Cillian (Lindy Booth, October Road). Uiteindelijk besluit Flynn Carsen dat zijn baan (het zijn van dé Librarian) teveel is voor één persoon en verandert de geschiedenis door deze drie mogelijke Librarians te benoemen tot LiT’s: Librarians in Training. Samen heroveren ze eeuwenoude kunstvoorwerpen en beschermen ze de wereld van het kwaad. Rebecca Romijn is verkozen tot de officiële beschermer van de Librarian en moet een liefdesinteresse voorstellen voor Flynn, maar zoals ik al zei mis ik daar de chemie. Jenkins (John Larroquette, Boston Legal) wordt geïntroduceerd als een expert die al jaren op het bijkantoor van de bibliotheek werkt, en dat bijkantoor gaat een grote rol spelen na de eerste twee afleveringen.

Voor de fans van de films is ook leuk om in deze eerste twee afleveringen een paar bekenden terug te zien zoals Bob Newhart in zijn rol als Judson en Jane Curtin als Charlene. Hoewel de serie hier en daar zeker nog wat bij kan schaven (vooral op het gebied van special effects) en de acteurs duidelijk nog naar elkaar toe moeten groeien, is de verhaallijn voor fans van de The Librarian films zeker leuk. The Librarians, bestaande uit tien afleveringen, gaat 7 december in première op TNT in Amerika, en is nog geen dag later op maandag 8 december om 23.00 uur al te zien op Syfy in Nederland (wel een beetje een vervelend tijdstip voor deze serie, had zeven uur logischer gevonden).
Volg The Librarians (2014)
And the Echoes of Memory
And the Echoes of Memory