The Americans - Seizoen 1
8
Mandy Gelling-Potharst geeft The Americans - Seizoen 1 een 8.

The Americans - Seizoen 1

Getipt door Vevie (recensent voor MijnSerie) ben ik met weinig kennis The Americans, gemaakt door het netwerk FX, gaan volgen. Ik wist eigenlijk alleen dat het over Russische spionnen ging die spioneerden in het Amerika van de jaren ’80, tijdens de Reagan periode. Nou dat is dus zeer goed uitgepakt; ik ben zo’n beetje gevallen voor de serie. Niet vanwege de mooie mensen en prachtige decors en geweldige special effects, maar gewoon vanwege het ijzersterke verhaal, misschien nog betere acteurs en geweldige muziek.

The Americans zijn twee Russen die in Rusland een opleiding cq. training hebben gevolgd. Deze training maakt ze als Russen nog betere Amerikanen dan de Amerikaan zelf. Ze worden in Amerika gestationeerd en worden uitgehuwelijkt om een nog betere dekmantel te hebben. Liefde heeft er niets mee te maken, het gaat en draait allemaal om Moedertje Rusland en om op alle mogelijk manieren informatie te krijgen over wat de Amerikanen uitspoken. De koude oorlog komt weer in zijn volle omvang voorbij. Maar ook de walkman en Packman zijn ze niet vergeten.

The Americans zijn: Elizabeth Jennings (Keri Russel, Running Wild, In to the West en Felicity) en Phillip Jennings (Matthew Rhys, Brothers & Sisters), met elkaar getrouwd uit liefde voor Rusland. Ze zijn gestationeerd in Washington D.C. en runnen samen een reisbureau. Ze hebben twee kinderen; Paige (Holly Taylor) en Henry (Keidrich Sellati), die niet weten dat hun ouders eigenlijk Russen zijn. Zo op het oog lijken ze het gedroomde Amerikaanse paar, dat alles heeft. Maar ze zijn Russische spionnen die hun opdrachten krijgen vanuit Moskou. Gewapend met een arsenaal aan vermommingen, pruiken, brillen, snorren, etcetera, leggen ze het aan met mensen die onder andere werken voor de FBI. Ze gebruiken daarbij geweld, seks en leugens om achter de waarheid te komen.

Maar ook de FBI schuwt geen middel om te weten te komen wat Rusland uitspookt. Zo rekruteert Rusland Martha (Alison Wright), een secretaresse bij de FBI, en zo rekruteert de FBI Nina (Annet Mahendru), die secretaresse is bij het Russische consulaat. De verhoudingen tussen de diverse agentschappen zijn zo ingewikkeld dat je goed je hoofd erbij moet houden. Voor je het weet heb je iets gemist. Maar wat mij eigenlijk nog het meest verbaasd is hoe ver mensen gaan om hun doel te bereiken. Zo heb je FBI agent Stan Beeman (Noah Emmerich), die Nina rekruteert maar zelf niet bang is om vieze handen te krijgen. En we hebben Claudia (Margo Martindale, A Gifted Man, Justified) ,de liaison van de Jennings. Een pittige tante die leugens en manipulatie niet schuwt om “haar” agenten aan te sturen.

The Americans schuwt seks en geweld niet. Dat maakt de serie voor mij erg on-Amerikaans. De jaren ‘80 worden ook uitstekend in beeld gebracht qua muziek en conversaties. Net als het Star Wars project dat toen der tijd het gesprek van de dag was. The Americans is een goed opgebouwde serie met uitstekende dialogen en prima geregisseerde actie dat je aandacht weet vast te houden. En daardoor ontsnap je niet aan de gedachte; wanneer gaat het kaartenhuis instorten? Zeker als Beeman en zijn gezin schuin tegenover de Jennings komen wonen. Of als Phillip gaat twijfelen aan het spion zijn. Het ingewikkelde web is zo geweven dat het uitstekend te volgen is, zelfs voor de niet spionnen onder ons.

Acht punten heeft deze geweldige serie wel verdient, op naar seizoen twee van The Americans.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst