8
Wichita van Rijkom geeft "The Stranger (2020) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 26 februari 2020.
3
0

The Stranger (2020) - Seizoen 1

Als je online naar informatie over de The Stranger zoekt kom je al gauw de vergelijking met You tegen. Deze Netflix series vallen inderdaad binnen hetzelfde genre en brengen ook een soortgelijk gevoel met zich mee tijdens het kijken. Toch vind ik persoonlijk deze vergelijking niet helemaal terecht. The Stranger voelt wat volwassener en heeft een duidelijk einde, in tegenstelling tot het eerder genoemde verhaal. Wat wel heel herkenbaar is, zijn de gelijkenissen met de Netflix serie Safe uit 2018. Erg toevallig is dit niet aangezien Harlan Coben de schrijver van het boek The Stranger is en ook de maker van Safe. Maar genoeg over de achtergrond, laten we het eens hebben over de inhoud.

Dan verdwijnt Corrine ineens en blijft Adam niet alleen achter met vragen over de onthulde geheimen maar ook de verblijfplaats van zijn vrouw.

The Stranger draait om, hoe verrassend, een vreemdeling (Hannah John-Kamen, Killjoys) die samen met haar partner in crime (Lily Loveless, Skins) mensen chanteert door te dreigen hun diepste geheimen te onthullen. Een lucratief bedrijfje, maar dan komt de familie Price in beeld. Moeder Corrine Price (Dervla Kirwan, Injustice) blijkt de nodige geheimen te hebben. Wanneer haar man Adam (Richard Armitage, North & South) hier op gewezen wordt door de vreemdeling begint het verhaal pas echt. Hij confronteert zijn vrouw hiermee. Zij weet niet goed hoe te reageren op de beschuldigingen en belooft hem op een later moment uitleg te geven. Dan verdwijnt Corrine ineens en blijft Adam niet alleen achter met vragen over de onthulde geheimen maar ook de verblijfplaats van zijn vrouw.

Goed aan de serie vind ik dat het niet om één verhaal draait. Er spelen allerlei dingen waardoor er meerdere karakters centraal staan. Het plot van een hoop van deze onthullingen vond ik best verrassend. Vaak wordt gegrepen naar clichés in dit soort gevallen maar voor mijn gevoel was daar bij The Stranger niet echt sprake van. Wel zijn de situaties waarin de karakters terecht komen hier en daar wat over gedramatiseerd. Echt heel realistisch voelt het allemaal niet aan. Toch is dit naar mijn mening niet per se nodig bij dit genre. Een mysterie thriller gaat immers om het verdwijnen in een verhaal van een ander, ongeacht de absurditeit hiervan. En daarin zijn de makers volgens mij zeer zeker geslaagd.

Ook de kinderen van de families dragen geheimen met zich mee. Zo waren Thomas Price (Jacob Dudman), Daisy Hoy (Ella-Rae Smith) en Mike Tripp (Brandon Fellows) aanwezig bij een feest dat midden in de nacht in een bos plaatsvond. Als nadien blijkt dat er verschillende misdaden zijn gepleegd die nacht komt de politie in beeld. Angstvallig probeert het trio de geheimen van die nacht voor zich te houden, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

[image-151748]

Langzaamaan raakt de hele gemeenschap betrokken bij de zoektocht naar Corrine. Zo helpt buurman Doug Tripp (Shaun Dooley, The Game) zijn vriend Adam in zijn zoektocht naar antwoorden en vangt buurvrouw Vicky Hoy (Jade Harrison) de kinderen met enige regelmaat op. Naast alle mysteries gaat het werk van Adam gewoon door. Hij staat oud-politieagent Martin Killane (Stephen Rea, The Honourable Woman) bij die de sloop van zijn woning wil tegen gaan. De strijd met de projectontwikkelaar die zijn woonwijk wil ombouwen gaat er soms hard aan toe. Maar tussen de rechtszaken door helpt Killane hem ook bij het vinden van antwoorden over Corrine.

The Stranger was wat mij betreft weer zo een heerlijke serie van Netflix kwaliteit met de juiste mix van drama en mysterie.

De politie krijgt het nodige voor z’n kiezen. Als hoofd van de afdeling Johanna Griffin (Siobhan Finneran, Happy Valley) met een persoonlijk trauma te maken krijgt bijt ze zich helemaal vast in deze zaak. Samen met haar rechterhand Wesley Ross (Kadiff Kirwan) probeert ze antwoorden te vinden en alle nieuwe zaken die er gaandeweg bij komen op te lossen. Ze krijgen hierbij hulp van collega Katz (Paul Kaye, Game of Thrones). Maar hij blijkt eveneens in de nodige problemen verwikkeld te zijn in de privé sfeer.

The Stranger was wat mij betreft weer zo een heerlijke serie van Netflix kwaliteit met de juiste mix van drama en mysterie. Het acteerwerk heb ik na het zien van alle afleveringen nog altijd weinig op aan te merken. Hoewel er nog wel enkele vragen onbeantwoord blijven wordt het verhaal wat mij betreft netjes afgerond. Echt heel bijzonder is het echter niet. Hoewel de kwaliteit prima was denk ik niet dat dit een serie is die ik mij over vijf jaar nog zal herinneren. Toch zou ik mijn vrienden en liefhebbers van dit genre zeker wel adviseren The Stranger te gaan kijken. Met acht afleveringen in totaal kijkt het lekker snel weg en is de serie uitermate geschikt voor een bingewatch sessie. Kortom, ondanks het misschien niet heel erg unieke verhaal viel The Stranger bij mij absoluut in de smaak.

The Stranger (2020)
Volg The Stranger (2020)
Episode 8