7
Dave Scholting geeft "The Sinner - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Dave Scholting op 1 augustus 2020.
6
0

The Sinner - Seizoen 3

Bij The Sinner zijn we alweer aangekomen bij het derde seizoen. Wie deze serie volgt weet dat elk seizoen een ander verhaal vertelt. De enige constante factor is detective Harry Ambrose (Bill Pullman, 1600 Penn) die wederom een vreemde zaak moet oplossen.

Het verhaal begint deze keer met Jamie Burns (Matt Bomer, American Horror Story) en zijn hoogzwangere vrouw Leela (Parisa Fitz-Henley, Midnight, Texas). Op een avond krijgen zij onverwacht bezoek van Nick Haas (Chris Messina, Sharp Objects) een oude vriend van Jamie. Jamie is echter totaal niet blij met de komst van deze Nick. Hij probeert dan ook om zo snel mogelijk van Nick af te komen. Dat mislukt echter omdat Leela Nick uitnodigt om te blijven eten. Later die avond crasht er een auto met hoge snelheid tegen een boom, met een dode en een gewonde tot gevolg. De inzittenden blijken Nick en Jamie te zijn....

Hoewel er in eerste instantie door de politie van een ongeluk wordt uitgegaan, ontdekt Harry al snel toch wat vreemde dingen die anders doen vermoeden. Want waarom reden Nick en Jamie op het prive-terrein van Sonya Barzel (Jessica Hecht, Red Oaks) toen zij tegen de boom crashten? Was dit toeval of is er een connectie tussen de drie? Terwijl Ambrose op onderzoek uitgaat, begint hij langzaamaan romantische gevoelens te krijgen voor Sonya. Maar of het nu handig is om verliefd te worden op een vrouw die deel uitmaakt van de zaak die je onderzoekt?

Dit derde seizoen heeft mij een stuk minder kunnen vermaken

Hoewel ik genoten heb van de eerste twee seizoenen van The Sinner, moet ik helaas concluderen dat dit derde seizoen mij een stuk minder heeft kunnen vermaken. Dat heeft met twee verschillende dingen te maken. Allereerst vond ik het verhaal rondom Jamie gewoon minder interessant dan de zaken die detective Ambrose onderzocht in de eerste twee seizoenen. Daarnaast begint Harry zich steeds vreemder te gedragen dit seizoen. Ik vind het op zich zeer interessant om personages te zien in series die een beetje afwijkend zijn. Vooral als zij daardoor nogal eens belemmerd worden in hun werk of in hun contact met andere mensen. Saga Nóren uit The Bridge of Carrie Mathison uit Homeland zijn hiervan mooie voorbeelden. Toch vraag ik me bij Harry Ambrose af of dit wel helemaal goed uit de verf komt naarmate de seizoenen zich opvolgen. Dit ligt niet zozeer aan hoe Bill Pullman de rol van Ambrose vertolkt, maar meer aan hoe de rol geschreven wordt door de schrijvers.

Dat Harry onverwerkte trauma's uit zijn verleden met zich meedraagt weten we al sinds het eerste seizoen. Maar niet alleen lijken die trauma's steeds vaker op onverwachte momenten bij Harry op te spelen, ze lijken ook in behoorlijke hevigheid toe te nemen. Dit zorgt ervoor dat het voor Harry behoorlijk lastig wordt om zijn werk te kunnen blijven doen. Maar nog zorgelijker is het wellicht dat hij door zijn onverwerkte trauma's nogal twijfelachtige, gevaarlijke beslissingen neemt. Dat ligt trouwens niet alleen aan zijn trauma's. Er lijkt zich tussen Harry en zijn hoofdverdachte in de zaak langzaamaan een vreemd soort vriendschap te ontwikkelen. Ook dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof Harry steeds vaker de weg lijkt kwijt te zijn en daardoor onverantwoordelijke beslissingen neemt.

The Sinner is een succes voor USA Network en de zender heeft al groen licht gegeven voor een vierde seizoen. Dat ga ik zeker weer kijken, want een slechte serie is het zeker niet. Toch hoop ik dat de volgende zaak voor Harry Ambrose voor mij als kijker interessanter is dan dat van Jamie. En dat de trauma's van Harry en zijn soms zeer vreemde reacties en beslissingen die daar uit voortkomen beter uitgeschreven worden door de schrijvers. The Sinner is te zien bij Netflix.
Volg The Sinner
Part VIII
Part VIII