9
Dave Scholting geeft "The Night Manager - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Dave Scholting op 4 februari 2020.
3
0

The Night Manager - Seizoen 1

The Night Manager is een gelimiteerde serie uit 2016 van het Britse BBC in samenwerking met de Amerikaanse betaalzender AMC. De serie is gebaseerd op een boek van John Le Carré en heeft hoofdrollen voor Tom Hiddleston en Hugh Laurie.

In The Night Manager speelt Hiddleston (bekend als Loki uit The Avengers) op fantastische wijze de rol van nachtmanager van een hotel die zich laat rekruteren door de Britse geheime dienst en als hun mol alles op alles zet om een haast ongrijpbare wapenhandelaar te pakken te krijgen. De rol van de gevaarlijke wapenhandelaar wordt eveneens op geweldige wijze vertolkt door Hugh Laurie. Laurie is bij kijkers wellicht vooral bekend als de norse, maar briljante Dr. House uit House, M.D. Hiddleston en Laurie geven elkaar goed tegenspel, waardoor hun scènes samen continu voor een onderhuidse spanning zorgen.

Hiddleston en Laurie geven elkaar goed tegenspel

The Night Manager begint in 2011 in Caïro, Egypte, waar Jonathan Pine (Hiddleston) als nachtmanager in het schitterende Nefertiti hotel werkt. Hij komt in contact komt met ene Sophie Alekan (Aure Atika, World Without End). Sophie is de minnares van Freddie Hamid (David Avery, 24: Live Another Day), wiens rijke familie veel invloed heeft in de hoogste kringen van Caïro. Sophie geeft Jonathan een envelop met documenten die hij voor haar moet kopiëren.

Pine ziet echter dat het om een lijst gaat met wapens en chemicaliën die gebruikt worden voor oorlogsvoering. Op de documenten ziet hij de namen staan van Hamids bedrijf en een ander bedrijf, Ironlast Limited, waarvan ene Richard "Dicky" Roper de CEO is. Bezorgd als hij is over wat hij ontdekt heeft, zorgt Jonathan ervoor dat de documenten bij de Britse International Enforcement Agency (IEA) in Londen terechtkomen. Angela Barr (een ook al uitstekend acterende Olivia Colman uit Broadchurch en The Crown) zit al jaren achter Roper aan. Zonder succes, tot nu toe.

The Night Manager
© BBC One

De informatie die Jonathan heeft doorgespeeld aan de IEA is echter ook bij Roper terechtgekomen, die de banden met Hamid direct verbreekt. Dat levert gevaar op voor Sophie, want een woedende Freddie beseft dat iemand hem heeft verlinkt en hij weet haast wel zeker dat dit Sophie moet zijn geweest. Jonathan probeert Sophie nog te redden, maar is te laat en vindt Sophie dood in haar hotelkamer.

Het verhaal verplaatst zich vervolgens naar vier jaar later. Jonathan werkt nog steeds als nachtmanager, maar nu in Zermatt, Zwitserland. Hij hoopt daar de gebeurtenissen uit Caïro achter zich te kunnen laten. Dan krijgt het hotel 's avonds laat bezoek van niemand minder dan wapenhandelaar Dicky Roper en zijn entourage. Jonathan krijgt steeds meer een hekel aan Roper en beseft dat hij iets moet doen om deze man te stoppen. Hij besluit daarop om opnieuw contact op te nemen met Angela Barr. Samen met haar probeert hij op geraffineerde wijze Roper in de val te lokken.

The Night Manager
© BBC One

Normaal gesproken vertel ik niet zo uitgebreid over het verhaal van de serie waar ik een recensie over schrijf. Maar wees gerust: al hetgeen wat hierboven beschreven staat is in feite alleen maar de opzet naar het verhaal waar het eigenlijk om draait: de wraak van nachtmanager Pine op Dicky Roper. Pine weet op slimme wijze een plek te bemachtigen in de entourage van Dicky en al snel zijn vertrouwen te winnen. Hierdoor weet hij zich binnen de kortste keren omhoog te werken in het kleine vertrouwde groepje waar Roper zich mee omringt.

Een strak verhaal, ijzersterke acteurs, mooie beelden van verschillende locaties en een bevredigend einde

Natuurlijk verloopt dit niet zonder risico. Lance "Corky" Corkaran (Tom Hollander, Taboo), de rechterhand van Roper, vertrouwt Pine voor geen meter en doet zijn best om Roper hiervan te overtuigen. Zal het Jonathan Pine lukken om Dicky Roper in zijn val te laten lopen voordat hij ontmaskert wordt?

The Night Manager biedt alles wat nodig is voor een fijne serie. Een strak verhaal, ijzersterke acteurs, mooie beelden van verschillende locaties en een bevredigend einde. Hoewel 'einde'; er gaat al een tijdje het gerucht dat er een vervolg komt op dit seizoen, al wordt dat net zo hard weer door andere internetsites tegengesproken. Afwachten dus. Mocht het hiermee eindigen dan is dat ook prima. Het verhaal wordt immers mooi afgerond. Een 9 als eindcijfer voor The Night Manager.
Volg The Night Manager
Episode 6
Episode 6