5.5
Emile Goessens geeft "The Mist - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Emile Goessens op 12 augustus 2017.
6
1

The Mist - Eerste aflevering

The Mist is gebaseerd op het boek Duistere Krachten uit 1985 van Stephen King. Het boek bestaat uit 22 verhalen waaronder The Mist. In 2007 werd The Mist ook nog als een apart boek gepubliceerd en in hetzelfde jaar verscheen er een film. Tien jaar later verscheen een nieuwe variant, namelijk in de vorm van een serie. The Mist is ondergebracht bij de zender Spike TV. Deze zender is bekend van onder andere Blue Mountain State en Cops.

Het is niet de eerste keer dat series gebaseerd zijn op een boek van Stephen King. Enkele voorbeelden hiervan zijn 11.22.63, Under The Dome en Haven. Ook qua boekverfilmingen zijn er een hoop op te noemen. Denk aan The Green Mile, Carrie (twee keer zelfs) en The Shawshank Redemption.

De allereerste aflevering van The Mist begint met een soldaat die midden in een bos wakker wordt en zich niets lijkt te herinneren. Voor hem wacht een trouwe hond. Terwijl hij zich probeert te herinneren wie hij is en vooral waar hij is, rent zijn hond plotseling weg richting de mist. Uiteraard gaat de soldaat zijn hond achterna en beland zelf in de dichte mist. Hij ziet natuurlijk niets door de mist, maar hoort zijn hond wel janken.

Maar de soldaat is niet het enige karakter. Ook volgen we de familie Cunningham, waarbij de moeder Eve Cunningham (Alyssa Sutherland, Vikings) zojuist haar baan verloren heeft omdat ze te expliciete seksuele voorlichting heeft gegeven op haar school. Sommige ouders waren daar niet erg van gediend en daardoor mag ze zich geen lerares meer noemen op die school. Ook dochter Alex Cunningham (Gus Birney, Darcy) komt in de problemen. Ze gaat naar een feest (tegen de wil van haar moeder, maar haar vader knijpt een oogje dicht) en bij thuiskomst vertelt ze haar ouders dat ze seksueel misbruikt is door een van de leerlingen.

Ondertussen komt de mist steeds dichterbij het stadje in Maine en door verschillende gebeurtenissen is de familie Cunningham van elkaar gescheiden. Op de vlucht voor de mist, zijn de hoofdrolspelers over verschillende locaties verdeeld. Van een winkelcentrum tot een politiebureau. Want alle hoofdrolspelers zijn elk op een andere manier erachter gekomen dat er zich iets in de mist bevind. Wat het is weten ze niet, maar erg veel goeds doet het niet en laat een hoop lijken achter in de mist.

Na het zien van de eerste aflevering van The Mist kan ik concluderen dat dit naar alle waarschijnlijkheid (want ik heb alleen de eerste aflevering gezien) een serie zoals vele anderen gaat worden. Het acteerwerk (op enkele uitzonderingen daargelaten) is niet al te best, het horror en het mysterieuze element ontbreekt totaal. Dit in tegenstelling tot de film, waarbij dit veel beter werd toegepast. Daarnaast is het verhaal niet erg boeiend en is het vooral jammer dat weer een cliché onderwerp wordt gebruikt. Was dit nu goed uitgevoerd, dan had ik er geen problemen mee. Maar dat is helaas niet het geval. Daarnaast is het allemaal redelijk voorspelbaar en moest ik enkele keren zelfs denken aan Under The Dome (wat nu niet een positief iets is).

Voor het grote publiek (en de mensen die Under The Dome wel goed vonden) is The Mist een prima serie (ja dat kan ik al concluderen na een aflevering), maar voor de doorgewinterde seriekijker is mijn advies om deze serie links te laten liggen. Toch hebben de Stephen King fans dit jaar niets te klagen, want er komen nog een aantal verfilmingen (series en films) waaronder IT, Mr. Mercedes en The Dark Tower.
Volg The Mist
The Tenth Meal
The Tenth Meal