9
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Mandalorian - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 24 januari 2021.
10
0

The Mandalorian - Seizoen 2

De premisse van het tweede seizoen van The Mandalorian is in essentie gelijk aan die van het eerste seizoen: Mando (de bijnaam van het titulaire personage) en Baby Yoda die spannende avonturen beleven. Maar voor de rest vind ik het tweede seizoen op vrijwel alle vlakken beter dan het eerste seizoen. Het tweede seizoen is explosiever, spannender en is voor een Star Wars-fan een nog groter genot om naar te kijken. Het zorgt er wel voor dat je deze serie voornamelijk kan waarderen als je de films (en natuurlijk het eerste seizoen van The Mandalorian) hebt gezien. Al met al is het eindresultaat een erg zelfverzekerde productie die de basis legt voor een nog omvangrijker Star Wars universum.

In het kort gaat The Mandalorian over een premiejager, vertolkt door Pedro Pascal (Narcos, Game of Thrones), die opdrachten uitvoert tegen betaling. Mando is aangesloten bij het Mandalore-gilde van premiejagers, huurmoordenaars en para-militairen. In het tweede seizoen heeft Mando een meer persoonlijke opdracht. Hij wil Baby Yoda namelijk herenigen met zijn volk. Om daar te komen moet Mando vaak opdrachten uitvoeren in ruil voor informatie. Daarnaast speelt het Empire dit seizoen een grotere rol en wordt er meer uitgelegd wat er met hun is gebeurd na de vernietiging van de tweede Death Star, wat aan het einde van Star Wars: Episode VI, The Return of the Jedi gebeurde.

The Mandalorian
© Disney+

Het tweede seizoen bestaat net als het eerste seizoen uit acht afleveringen, die elk tussen de 32 en 52 minuten duren. Vanaf de eerste minuut is er volop actie en zit je er weer helemaal in. De flow in dit seizoen is ook een stuk beter. In het eerste seizoen was er iedere aflevering een nieuw avontuur. Alhoewel het tweede seizoen ook zo van start ging, kwam het halverwege op volle snelheid en voelde het aan als één geheel. Het einde van het tweede seizoen was overigens naar mijn mening fenomenaal en zullen de Star Wars-fans waarschijnlijk fantastisch vinden.

In het tweede seizoen zijn er grote verbeteringen doorgevoerd. De ruimtegevechten zijn spectaculairder, de groeperingen van de Mandalore-premiejagers worden verder uitgediept, de Jedi krijgen een belangrijkere rol en de achtervolgingen hadden zo in de Star Wars-films kunnen zitten. De serie sluit op deze manier naadloos aan bij de originele trilogie, terwijl het ook voldoende raakvlakken heeft met de prequel- en sequel-trilogieën. Ten slotte is het een feest voor Star Wars-liefhebbers. Bekende planeten komen voorbij, een icoon uit de Star Wars-films krijgt een prominente rol en het zit vol met verwijzingen voor de Star Wars-kenners.

Toch zijn er bepaalde aspecten die beter hadden gekund. Zoals aangegeven was de eerste helft van dit seizoen namelijk ook opgebouwd met een avontuur per aflevering. Ook al waren het erg vermakelijke en visueel spectaculaire avonturen, het voor-wat-hoort-wat-principe voelde wel erg repetitief. In ruil voor informatie moest Mando namelijk telkens weer een probleem oplossen. Daarnaast verloor het tweede seizoen op bepaalde momenten focus omdat het te druk bezig was met andere Star Wars-series te introduceren. Dit zorgde overigens allemaal wel voor veel interessante gastrollen.

Het tweede seizoen is explosiever, spannender en is voor een Star Wars fan een nog groter genot om naar te kijken.

Het succes van The Mandalorian is bij Disney erg duidelijk op te merken. Naast het derde seizoen van The Mandalorian, dat waarschijnlijk eind 2021 zal verschijnen, zijn er meerdere nieuwe Star Wars-series aangekondigd, zoals: Lando, Ahsoka, Obi-Wan Kenobi en The Book of Boba Fett. Het ziet er dus naar uit dat er de komende jaren genoeg Star Wars-vermaak zal verschijnen en dat de Disney+-catalogus flink wordt uitgebreid.

Op vrijwel alle vlakken was het tweede seizoen een verbetering ten opzichte van het eerste seizoen van The Mandalorian. De actie en cinematografie waren een feest voor het oog en het sluit naadloos aan bij de Star Wars-films. In het begin van het tweede seizoen miste het een beetje focus, maar halverwege ging de serie op volle kracht vooruit. Daarnaast was The Mandalorian erg veel bezig met het opzetten van meerdere spin-offs. Dat zijn echter minieme kritiekpunten op een voor de rest erg sterke serie. De laatste aflevering alleen maakt het al de moeite waard om te kijken. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar wat Mando en Baby Yoda verder gaan beleven.

Op basis van het bovenstaande geef ik het tweede seizoen van The Mandalorian een welverdiende 9.
Volg The Mandalorian
Chapter 24: The Return