Dave Scholting geeft "The Comey Rule - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 16 juni 2021.
2
0

The Comey Rule - Seizoen 1

The Comey Rule is een tweedelige mini-serie, gebaseerd op het boek "A Higher Loyalty". Het boek is op zijn beurt weer door James Comey zelf geschreven.

In 2015 geeft toenmalig FBI-directeur James Comey zijn team de opdracht om een onderzoek in te stellen naar de e-mailserver van Hillary Clinton, die op dat moment de waarschijnlijkste kandidaat is bij de Democraten die naar voren zal worden geschoven in de race voor het presidentsschap. Dit is waar The Comey Rule begint en de serie een interessant stukje Amerikaanse politieke geschiedenis laat zien.

The Comey Rule
© Showtime

Het onderzoek naar de e-mailserver van Clinton door de FBI was omdat er bepaalde geclassificeerde informatie was ontdekt op de betreffende server. Uiteindelijk bleek Hillary Clinton niets fouts te hebben gedaan, maar het feit dat er tijdens een groot deel van de presidentsverkiezingen een onderzoek tegen haar werd gedaan zorgde er wel voor dat een flink deel van de Amerikaanse bevolking het vertrouwen in haar kwijtraakte. Ten gunste van haar politieke tegenstander Donald Trump, die uiteindelijk ook de presidentsverkiezingen zou winnen.

Als je het onderzoek van de FBI in de aanloop van en tijdens die presidentsverkiezingen in 2016 zijdelings hebt gevolgd, bijvoorbeeld door alleen te lezen wat er hier en daar in de media terechtkwam, dan zou je wellicht de indruk kunnen krijgen dat de FBI dankzij hun onderzoek naar Clinton, Donald Trump geholpen heeft om president te worden. Dat het allemaal wel wat complexer was laat deze serie dan ook haarfijn zien. Comey was niet pro-Trump of anti-Clinton, de serie laat zeer goed zien dat de beste man zijn werk gewoon zo goed en eerlijk mogelijk wilde doen.

The Comey Rule
© Showtime

In 2016 ontdekt de FBI, terwijl ze nog bezig zijn met het onderzoek naar Clinton, dat een adviseur van de Trump-campagne connecties had met Rusland en begint er de vraag te rijzen of Rusland misschien inmenging heeft gehad in de presidentsverkiezingen. Trump, die vervolgens tot groot verdriet van Comey's eigen gezin de presidentsverkiezingen wint, eist van Comey vervolgens totale loyaliteit. Wat zoveel wil zeggen als dat je gewoon moet doen wat Trump van je verwacht of dat je anders wel kunt inpakken.

Het is niet eenvoudig voor een acteur om in de huid te kruipen van een figuur als Donald Trump zonder dat het een karikatuur wordt of een parodie

Het is niet eenvoudig voor een acteur om in de huid te kruipen van een figuur als Donald Trump zonder dat het een karikatuur wordt of een parodie. Met zijn typische gezichtsuitdrukkingen en manier van praten bestaat al snel het risico dat de performance van de acteur de bocht uit vliegt . Des te knapper dat Brendan Gleeson (Mr. Mercedes) dit toch voor het grootste gedeelte gelukt is en dat hij zowaar voor 95% een mens van vlees en bloed laat zien. Want ja, ook híj zit in zijn rol soms op het randje. Jeff Daniels (The Looming Tower) zet eveens een zeer goede rol neer als James Comey. Het is niet voor niets dat beide heren genomineerd waren voor een Golden Globe eerder dit jaar. Ze hebben dan wellicht niet de prijzen gewonnen, maar hun acteerkwaliteiten zijn bewonderenswaardig te noemen in deze mini-serie.

Hoewel de serie maar twee afleveringen kent, blijkt dat meer dan voldoende te zijn om het verhaal op een interessante en zelfs spannende manier te vertellen. Het scheelt natuurlijk wel dat de afleveringen de speelduur hebben van een gemiddelde film. De eerste aflevering duurt ongeveer anderhalf uur, de tweede zelfs 1 uur en 50 minuten. Ik heb zeer genoten van dit inkijkje in de Amerikaanse politiek en het werk van de FBI. Mocht jij nu ook geinteresseerd zijn geraakt dan kun je The Comey Rule bekijken op Videoland.
Volg The Comey Rule
Night Two
Night Two