5.5
Jessica Dillema geeft "Selfie - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 27 augustus 2014.
0
0

Selfie - Eerste aflevering

Selfie, de meest voorspelbare nieuwe serie van ABC. Dat is mijn eerste indruk in elk geval na het bekijken van de eerste aflevering die alvast online vrijgegeven is door het netwerk. De serie is bedacht door Emily Kapnek, dezelfde vrouw die ook Suburgatory heeft bedacht. Als je Suburgatory hebt gekeken dan herken je in beide series de oppervlakkige en over de top personages, maar waar dat in Suburgatory goed werkte, is het bij Selfie teveel. Hoewel je tegen het einde van de aflevering wel een beetje mee gaat leven met de personages, is het voor een pilot aflevering nog te weinig. En ondanks dat het bestempeld is als komedie heb ik bar weinig gelachen.

Maar waar gaat Selfie nou eigenlijk over? Eliza Dooley (Karen Gillan, Doctor Who) is populair… maar wel alleen op social media. Alles draait om haar, haar mobieltje en Instagram, Twitter, et cetera. Ze ging van onopvallend meisje, naar enorm populair, maar door een gênante gebeurtenis terwijl ze aan boord van een vliegtuig was is haar reputatie enorm gekelderd en daarbovenop bleek geen enkele ‘vriendin’ haar te willen helpen toen ze ziek was. Het werd haar pijnlijk duidelijk; ze heeft geen echte vrienden. Daarnaast hebben we Henry (John Cho, Go On); een ster in marketing maar ook alleen en toevallig anti social media. Na vrij weinig overtuiging van Eliza’s kant stemt Henry ermee in om haar te helpen ‘rebranden’.

Het principe is duidelijk. Wij gaan zien hoe Henry ervoor zorgt dat Eliza een verfijnde vrouw van de wereld wordt. En hier het voorspelbare; ongetwijfeld zal Eliza een relatie krijgen met Henry en krijgt hierdoor echte liefde te zien. Ongetwijfeld zal ze beste vrienden worden met de meiden van de boekclub in haar gebouw die haar de make-under hebben gegeven waardoor ze voelt wat echte vriendschap is. Aan het eind van het seizoen is ze niet meer geobsedeerd met social media en in plaats van het kijken naar haar telefoon zal ze vragen hoe het met je gaat. Er had wat mij betreft wel een beetje mysterie in gemogen en ik zal pas echt verrast zijn als de serie niet op deze manier zal verlopen.

Hoewel aan het eind van de eerste aflevering een glimp te zien is van wat de serie zou kunnen zijn, ben ik nog niet overtuigd. Er zit wat in, maar ze moeten het er wel echt uit gaan halen. De mensen hebben ze wel, want met mensen als bedenker Emily Kapnek, Karen Gillan en John Cho zou je denken dat er minstens een solide serie afgeleverd kan worden met betere en lachwekkendere grappen. De potentie is er, ik ben benieuwd of het er ook uit gaat komen. Vraag is of het die kans ook gaat krijgen, netwerk ABC (bekend als Always Being Cancelled) is namelijk nog wel eens moeilijk in te schatten in welke series het wel of juist niet cancelt. Selfie gaat officieel in première op 30 september.
Volg Selfie
I Woke up Like This
I Woke up Like This