8
Desmond Noordermeer geeft "Scream Queens - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Desmond Noordermeer op 20 juli 2016.
2
2

Scream Queens - Seizoen 1

Horror en televisieseries zijn voor mij nog altijd een combinatie waarbij ik vaak vooraf durf te zeggen dat het niet mijn ding gaat zijn. Wat mij betreft werkt het gewoon niet, aangezien je door de lengte en de andere, zwaardere regels minder speelruimte hebt als bij een bioscoopfilm. Toch sprak iets mij aan in Scream Queens, een serie over een vrouwelijke studentenvereniging die wordt geteisterd door een seriemoordenaar. Het klinkt als iets wat al honderd keer gebruikt is in verschillende horrorfilms en juist daarom voelde dit als iets wat kon slagen. Een goed idee kan heel simpel zijn.

Nou moet ik zeggen dat ik nog altijd niet meteen stond te springen om de serie te kijken, wat vooral te wijten was aan het team achter de serie. Ryan Murphy en Brad Falchuk als producers kennen we ook van series als American Horror Story en Glee. Nou is Glee nog altijd een van mijn favoriete series, maar American Horror Story blijft met zijn verschillende seizoenen een hit-and-miss. Hoe meer informatie naar buiten kwam over de serie, hoe minder enthousiast ik werd. Dat komt doordat er eenzelfde aanpak als American Horror Story gebruikt werd, inclusief het gebruiken van bekende namen als Emma Roberts (American Horror Story), Jamie Lee Curtis (Anything But Love), Ariana Grande (Victorious) en Lea Michele (Glee).

De serie maakt gebruikt van een bepaalde stijl die je moet liggen of niet. Wat dat betreft is hij zeker te vergelijken met Glee, welke ook beschikt over een bepaalde ADHD-factor.

Na het zien van de eerste paar afleveringen wist ik het ook nog steeds niet zeker. Het is wel horror, maar eigenlijk toch meer een komedie. Het is wel leuk, maar leggen ze het er niet te dik erbovenop? De personages zijn irritant, maar wel herkenbaar. Het is een lastige serie om te beoordelen. De serie maakt gebruikt van een bepaalde stijl die je moet liggen of niet. Wat dat betreft is hij zeker te vergelijken met Glee, dat ook beschikt over een bepaalde ADHD-factor. Het gaat allemaal erg snel en soms, wanneer een scene is afgelopen, moet je even laten bezinken wat je allemaal in een zeer korte tijd hebt gezien. Vooral in de eerste paar afleveringen is dat wennen maar naar mate je verder kijkt, leer je de stijl omarmen. Zonder zo weinig mogelijk spoilers kenbaar te maken, kwam dit moment voor mij wanneer een van de campus’ grootste vrienden op werkelijk hilarische wijze om het leven wordt gebracht. Dat was het moment dat ik begreep dat de serie zichzelf op geen enkele manier serieus nam en constant de draak steekt met het horrorgenre.

Scream Queens
© FOX

Wanneer je dat eenmaal doorhebt is de serie werkelijk genieten. De ene na de andere referentie naar klassieke horrorfilms schiet voorbij. De Red Devil, de killer van de serie, is eigenlijk een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende bekende killers uit horrorfilms, maar staat door wat originele invalshoeken toch op zichzelf. Dat is gelijk het knappe aan Scream Queens. Naast de absurde komedie zitten de horrorscenes nog best goed in elkaar ook. Hieraan kan je zien dat Scream Queens daadwerkelijk een perfecte mix is van de snelle komedie uit Glee en de gruwelijke horror uit American Horror Story.

Nog best verrassend is het feit dat Scream Queens vernieuwd is voor een tweede seizoen. Het eerste seizoen werd door critici wisselend ontvangen en ook de kijkcijfers waren niet bijster geweldig. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat de serie echt tijd nodig heeft om begrepen te worden. Ik heb de serie tenslotte achter elkaar kunnen kijken maar als ik het wekelijks had moeten doen, was ik misschien toch na die eerste paar afleveringen afgehaakt. Gelukkig heb ik dat niet gedaan en kan ik met smart wachten op het tweede seizoen, dat zich gaat afspelen in een ziekenhuis. Een aantal van de karakters uit het eerste seizoen zullen daarnaast ook terugkeren voor het tweede seizoen. Dat houdt in dat er niet gebruikt wordt gemaakt van het anthologie principe van American Horror Story. Ik hoop vooral dat ze de kwaliteit van het eerste seizoen vast kunnen houden en het publiek nu wel voor zich weten te winnen. Uiteindelijk verdient Scream Queens dat, en ik had van tevoren nooit verwacht dat ik dat zou zeggen.
Volg Scream Queens
Drain the Swamp
Drain the Swamp