Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
8.5
Desmond Noordermeer geeft "KLEM - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Desmond Noordermeer op 4 april 2017.
Leuk?
8
0
Bekijk stemmen

KLEM - Seizoen 1

In een verhaal krijgt de hoofdpersoon altijd te maken met een bepaald dilemma wat hij of zij moet zien te overwinnen. Dat is een standaard gegeven binnen de scenariowereld. Vaak is het aan de kijker om dit dilemma te achterhalen, maar in het geval van KLEM ligt het er wel heel dik bovenop. Vanaf het allereerste moment dat het verhaal wordt geïntroduceerd kan je als kijker eigenlijk al de rest van het verloop invullen. Het verrassingselement lijkt compleet afwezig te zijn. Hoe blijft de serie dan toch nog leuk om naar te kijken?

KLEM begint met de introductie van twee families aan de hand van de twee dochters, Suus (Yenthe Bos) en Chrissie (Zoe Cursell). Suus wordt opgevoed door haar vader Hugo (Barry Atsma, Voetbalvrouwen) en haar zus Laura (Marie-Mae van Zuilen). Hugo heeft een drukke baan bij de belasting en is door het overlijden van zijn vrouw weduwnaar. Laura vangt hierdoor haar zusje vaak op na school. Aan de andere kant hebben we Chrissie die wordt opgevoed door haar moeder Kitty (Georgina Verbaan, t’ Schaep met de 5 poten). Haar vader Marius (Jacob Derwig, Penoza) zit in de gevangenis. De twee meisjes zijn hartsvriendinnen en kunnen gewoonweg niet zonder elkaar. Dit leidt wel eens tot ergernissen bij vader Hugo, die zijn toevlucht zoekt mij een nieuwe vriendin in de vorm van Hannah (Jamie Grant, In Therapie). Kitty zit heel ergens anders met haar hoofd. Haar man Marius komt namelijk na acht jaar vrij uit de gevangenis. Iedereen komt, ondanks tegenslagen, hun leventje door, maar de vrijlating van Marius brengt de onderlinge relaties van beide families compleet overhoop. Hugo wilt liever niet dat zijn dochter in de buurt komt van een man die veroordeeld is geweest, terwijl zijn dochter het juist weer stom vindt dat ze haar beste vriendinnetje niet meer mag zien. Het wordt pas echt gevaarlijk als een oud zakenrelatie van Marius geliquideerd wordt, waar uiteraard maar één logische verdachte voor te bedenken is.

Ik had het gevoel alsof Jacob Derwig iets te veel naar Willem Holleeder had gekeken.


KLEM komt uit de koker van scenarist Frank Ketelaar die inmiddels heel wat goede series op zijn naam heeft staan, zoals Vuurzee en Overspel. Beide series behoren tot mijn persoonlijke favorieten binnen het Nederlandse aanbod van de afgelopen jaren. Toen de aankondiging van KLEM kwam nadat het laatste seizoen van Overspel was geëindigd was ik uiteraard gelijk geïntrigeerd. Wat ik vooral zo bijzonder vindt is dat de invloed van Frank Ketelaar heel duidelijk te kenmerken is. Al zijn verhalen draaien om één bepaald thema en ook bij KLEM is dit weer het geval. Alle personages worden in zekere zin klem gezet door iemand en kunnen geen kant op. Waar KLEM dan ook het meest in schittert zijn de karakters en hoe deze worden vormgegeven door de acteurs. Elk karakter maakt een duidelijke groei mee naar mate de serie vordert. Dit geldt zelfs voor, op het eerste gezicht, oninteressante bijfiguren als Hannah. Het meest onder de indruk was ik uiteindelijk toch van Barry Atsma. Een acteur die ik werkelijk in elke film en serie altijd vlakjes vindt zet in deze serie zo’n daadwerkelijk andere rol neer dat ik hem voor het eerst serieus nam. Georgina schittert daarnaast als altijd en zet huismoeder Kitty neer als een pittige tante. Het karakter Marius kwam bij mij toch het minste binnen. Ik had het gevoel alsof Jacob Derwig iets te veel naar Willem Holleeder had gekeken.
KLEM
© VARA

Stilistisch is KLEM simpel, maar doeltreffend. Dat blijkt al aan de fantastische leader die elke week afgewisseld wordt met beelden van de vorige afleveringen. De muziek die deze leader ondersteund is ook erg passend, maar helaas komt dit thema niet vaker terug in de serie zelf. De serie doet in principe gewoon wat er van verwacht wordt. Toch blijken er ook in de verhaallijnen nog genoeg verrassingen te zitten. Dat is erg fijn, want zoals eerder aangekaart is nog altijd het meeste van de verhaallijn al zelf in te vullen na twee afleveringen. De serie is inmiddels alweer vernieuwd voor een tweede seizoen. Het einde biedt in ieder geval genoeg om op voort te borduren. De serie neemt een behoorlijke aanloop en sluit deze ook mooi af, ware het niet dat het einde precies geeft wat je verwacht. Daar had meer mee gedaan kunnen worden. Ook heb ik het gevoel dat we nog niet alles gezien hebben binnen deze karakters. Het eerste seizoen voelt als een prima opzet voor wat kan volgen. Iets meer actie is gewenst, maar als ik kijk naar de andere series van Frank Ketelaar moet dat helemaal goed gaan komen. KLEM is in ieder geval een prima aanvulling op zijn CV.
Volg KLEM
Vorige aflevering
Gelijk oversteken
Gelijk oversteken
04x03
Leuk?
8
0
Bekijk stemmen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst
KLEM