10
Desmond Noordermeer geeft "The Leftovers - Seizoen 3" een 10.
Geschreven door Desmond Noordermeer op 29 juni 2017.
8
0

The Leftovers - Seizoen 3

Er wordt een tweeling geboren. Een zal opgroeien tot een onderzoeker met een geneesmiddel tegen kanker, maar alleen als de ander op dit moment overlijdt. Zou jij de baby vermoorden? Dit is een vraagstuk wat centraal staat in het derde en laatste seizoen van The Leftovers. Een vraagstuk dat je aan het denken zet, want wat zou jij doen? Iedereen heeft waarschijnlijk een ander antwoord en een andere beredenering achter zijn of haar keuze. En dat is precies wat The Leftovers doet. Het geeft je een psychologisch vraagstuk in de vorm van een serie en laat de invulling compleet aan de kijker over.

The Leftovers begint het derde seizoen drastisch anders dan je misschien zou verwachten. We zien het stadje Miracle zoals het vorig seizoen is achtergelaten, onder het regime van de Guilty Remnant. Maar niet voor lang, blijkt snel als een raket inslaat op de plek waar de gehele Guilty Remnant zich op dat moment bevindt. Het volgende moment is het drie jaar later. Kevin is gepromoveerd tot politiecommissaris en Nora werkt voor de DSD (Department of Sudden Departure). Het is dan misschien drie jaar later, maar nog altijd bevinden deze mensen zich in een vicieuze cirkel van verdriet en depressie vanwege de 'sudden departure', waarbij 2% van de gehele wereldbevolking als sneeuw voor de zon verdween. Zo ook Nora, die haar gehele familie kwijtraakte. Hoewel ze naar de buitenwereld laat blijken dat dit haar inmiddels niet al te veel meer doet, blijkt dit anders te zijn zodra ze een mysterieus telefoontje krijgt. Ze zou haar kinderen en man terug kunnen zien, maar zal hiervoor wel een reis naar Australië moeten maken en hier 20.000 dollar voor moeten betalen. Inmiddels nadert ook 14 oktober weer, de datum waarop het allemaal gebeurde en volgens verschillende bronnen en geruchten zou er ook dit jaar weer iets staan te gebeuren. Een reis naar Australië volgt met drastische gevolgen voor ieder van de personages.

The Leftovers
© HBO

The Leftovers is echt een geval apart. Elk seizoen is een geval apart. Het eerste seizoen begon erg verkeerd. Wat mij betreft is de marketing van de serie compleet verkeerd geweest, aangezien de serie vanaf het begin werd aangeduid als een nieuw mysterie van één van de makers van LOST. Dat is ook zeker zo, maar dat is niet een complete beschrijving van waar The Leftovers om draait. Ten eerste is de serie veel meer een drama die ingaat op rouw en de psyche van de mens. Het mysterie bevindt zich veel meer op de achtergrond en is ondergeschikt aan de rest. Tenminste, vanaf seizoen twee, aangezien seizoen één meer een soort warboel was van mysterie en gekke, onverklaarbare situaties. Het zorgde er dan ook voor dat familie en vrienden mij voor gek verklaarde als ik hen deze serie aanpraatte. Niemand begreep het. Ik vond die warboel al helemaal te gek, maar ik kan heel goed begrijpen dat niet iedereen zich daar in kon vinden. Toch ben ik blij dat ik de serie trouw ben gebleven, want The Leftovers heeft ook een hele mooie groei doorgemaakt. Seizoen één was gebaseerd op een boek van Tom Perrotta en gebruikte die basis dan ook om het verhaal in te vullen. Na seizoen één was al het materiaal al gebruikt en moesten de schrijvers dus een andere kant op. Seizoen twee was qua toon een hele andere serie en leek een veel duidelijkere richting te hebben. Het zorgde ervoor dat de serie ineens door critici werd bejubeld, terwijl het eerste seizoen wisselend werd ontvangen. En dat maakt het dus zo lastig, aangezien heel veel kijkers al waren afgehaakt bij het eerste seizoen.

Het derde seizoen kan zich wat mij betreft meten met misschien wel het beste wat televisie biedt op dit moment. Voor dit seizoen dacht ik exact hetzelfde over seizoen twee en had ik eigenlijk nooit verwacht dat dit nieuwe seizoen dat nog zou kunnen overtreffen, maar het is gelukt. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan het feit dat seizoen twee opnieuw een zoektocht was naar wat de schrijvers konden met de serie en de invulling, aangezien er vanaf dat moment volledige creativiteit was omtrent het verhaal. In dit nieuwe en laatste seizoen worden deze lijnen nog net iets verder uitgebreid en tegelijkertijd afgerond. Van de muziek tot het camerawerk tot het script, alles lijkt tot in de puntjes uitgewerkt en je voelt vanaf de allereerste aflevering dat de schrijvers ook echt ergens naar toe werken, iets wat af en toe nog wel eens schortte aan het tweede en vooral het eerste seizoen. Wat ik erg kon waarderen waren bijvoorbeeld de titelsongs van elke aflevering die elke week anders waren. En ook dit is met een reden. Als de aflevering begint met 1-800 Suicide van Gravediggaz kan je raden dat de aflevering in het teken staat van zelfmoord. Mocht je dit seizoen gaan kijken, neem deze muziekkeuzes erg serieus. Ze geven je een uitgebreid inzicht over de gehele aflevering. Prachtig.

Een Emmy nominatie moet er toch echt in gaan zitten voor zowel Justin Theroux, Amy Brenneman als Carrie Coon.

Waar The Leftovers al wel vanaf het allereerste seizoen in schitterde zijn de afleveringen die zich centreren rondom één karakter. Hierin is ook heel goed de invloed te vinden van schrijver en bedenker Damon Linderlof, die dus ook bekend is van zijn werk in LOST. Nooit voelen deze afleveringen als zijsporen of niet interessante informatie. Elke aflevering en uitdieping van een karakter heeft zijn eigen doel en zorgt ook vaak voor een inleiding van een volgend karakter en volgende aflevering. Het staat allemaal in contact met elkaar. Toch kan ik niet ontkennen dat, wat mij betreft, de beste aflevering van dit seizoen, G'Day Melbourne, draait om het hoofdkarakter vanaf moment één, Kevin Garvey. Een belangrijk plotpunt uit het tweede seizoen wordt hierin voor het eerst onderbouwd en zorgt voor een nog diepere laag in dat karakter. Dat is wat seizoen drie misschien wel zo bijzonder maakt en ook duidelijk als een afronding laat voelen. Er wordt vaak teruggegrepen naar verschillende momenten uit de eerste twee seizoenen om daar verder op in te gaan of om hier antwoorden op te geven. Ja, je hoort het goed, vragen die ooit zijn ontstaan worden beantwoordt. Ook karakters die inmiddels zijn overleden vinden hun weg terug dit seizoen. Niet om te choqueren of als pure gimmick, maar om daadwerkelijk het verhaal te ondersteunen en antwoorden te geven die de kijker nodig heeft om het verhaal te begrijpen. Dit klinkt als iets wat meerdere series succesvol doen, maar, zonder een belangrijke spoiler omtrent dit seizoen te geven, ik heb het nog nooit zo goed gezien als in The Leftovers. Overigens moet ik een ding toch echt nog even benoemen. De acteurs leveren dit seizoen echt hun beste werk tot nu toe af. Vooral door de afleveringen die zich centreren rond één karakter blijkt toch echt dat de serie het komende jaar in de prijzen moet gaan vallen. Een Emmy nominatie moet er toch echt in gaan zitten voor zowel Justin Theroux, Amy Brenneman als Carrie Coon.

The Leftovers
© HBO

Wordt dan echt alles beantwoordt en voorgekauwd? Nee, want zo is The Leftovers niet. De serie drijft op het inlevingsvermogen van de kijker. Zo krijg je veel antwoorden, maar blijven er altijd lijntjes open voor eigen invulling. Hier is niets aan veranderd sinds het eerste seizoen. Vooral bij dit seizoen is het echt heel erg lastig om de serie te bespreken zonder een mega grote spoiler vrij te geven, dus dat ga ik ook niet doen. Het grootste vraagstuk is natuurlijk de 'sudden departure'. Wat is er met die mensen gebeurd? De schrijvers hebben aangegeven dat vanaf het allereerste moment het idee is geweest om van The Leftovers een drie seizoenen durende serie te maken. Mijn verwachtingen waren dan ook erg hoog voor de allerlaatste aflevering. De serie draait, zoals eerder aangegeven, echt meer om het drama, maar je bent toch nog altijd benieuwd naar het antwoord op die vraag. Zonder iets te verklappen kan ik vertellen dat het einde mij precies gaf wat ik wilde. Het doet de serie onwijs veel eer aan en ik maak een diepe buiging voor de schrijvers. Met verwachtingen als deze is het moeilijk om iedere kijker tevreden te stellen en dat zal uiteraard ook zeker niet gelukt zijn, maar fans van de serie moeten kunnen inzien dat dit einde een mooie afsluiting is. Het einde zelf was niet iets waar ik moeite mee had, hoewel de allerlaatste scene werkelijk prachtig is vormgegeven en de situatie mij tot tranen bracht. Het echte moeilijke moment kwam daarna. Het moment waarop het besef kwam dat The Leftovers na drie jaar officieel was afgelopen. Een serie met zo'n eigen stijl, een serie met zo'n moeilijke start, maar bovenal een serie die mij elke week heeft kunnen betoveren. En dat gaat echt niet snel meer gebeuren. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Mocht je deze serie nog altijd geen kans hebben gegeven, doe dat alsjeblieft. Zo niet, dan negeer je een serie die misschien wel het beste biedt wat televisie op dit moment kan bieden. En dat zou toch zonde zijn.
Volg The Leftovers
The Book of Nora
The Book of Nora