8.5
Jessica Dillema geeft "Ray Donovan - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 20 juni 2013.
0
0

Ray Donovan - Eerste aflevering

Ray Donovan is één van die zomerseries waar de kijkers ver van tevoren al naar uitkijken. Ook ik was wel benieuwd naar deze serie. Ray Donovan gaat pas op 30 juni in première, maar de eerste aflevering, die een uur duurt, is al sinds 18 juni online te vinden.

De serie begint met Mickey Donovan (Jon Voight, Lone Star) die vrijgelaten wordt uit de gevangenis en direct op bezoek gaat bij een priester en hem neerschiet. Daarna krijgen we de rijke Deonte Frasier te zien die wakker wordt naast een onbekend meisje dat overleden blijkt te zijn aan een overdosis drugs. Niet lang daarna komt Ray Donovan (Liev Schreiber, vooral bekend uit films als X-Men Origins: Wolverine) in beeld. Deonte belt Ray uit bed en vraagt hem de situatie op te lossen. Zo op het eerste gezicht begint het dus al spannend en heb ik zin om verder te kijken. Mijn interesse is gewekt.

Ray Donovan is een professionele fixer die zorgt dat de problemen van rijke en bekende mensen in Los Angeles verdwijnen. Maar het is niet slechts Ray Donovan, het is een complete organisatie. Dit zorgt ervoor dat het geloofwaardig overkomt. Ik geloof er meestal niks van wanneer één persoon de held is, maar in Ray Donovan is het een complete organisatie die de problemen oplost.

Het team van Ray bestaat uit Lena (Katherine Moennig, The L Word) en Avi (Steven Bauer). Daarboven staat nog Rays baas, Lee Drexler (Peter Jacobson). Lena is naar het lijkt degene die de telefoon opneemt en de Public Relations (PR) doet. Avi klinkt Russisch en vind ik direct één van de grappigste personages. De combinatie van zijn gebrekkige maffia Engels en zijn manier van reageren maken dat hij erg grappig overkomt. De acteurs zijn erg goed gecast en passen goed in de serie.

Maar de serie bestaat niet alleen uit zaken die Ray en zijn team op moeten lossen. We krijgen namelijk ook beelden te zien van Donovans privéleven. Ray heeft een vrouw, Abby (Paula Malcomson, Deadwood), en twee kinderen, Conor (Devon Bagby) en Bridget (Kerris Dorsey, Brothers & Sisters). Echter zijn hijzelf, zijn vader en broers de grootste veroorzakers van problemen binnen de familie. Mickey Donovan wordt vijf jaar eerder vrijgelaten uit de gevangenis, Rays ene broer, Bunchy (Dash Mihok, Greetings from Home), is een alcoholist en de andere broer, Terry (Eddy Marsan), heeft de ziekte van Parkinson. Daarnaast blijkt hij ook nog een zwarte halfbroer te hebben en een zus die zelfmoord heeft gepleegd. Een interessante mix aan personages en acteurs waardoor je meteen weet dat je nog heel wat te wachten staat.

Allen komen dus regelmatig in de problemen. Ook Ray zelf, want hij is niet altijd even trouw aan zijn vrouw als zou moeten. Alle broers hebben een moeilijk verleden gehad, waarvan we in de eerste aflevering al wat te zien krijgen. Dit geeft nog weer een extra dimensie aan de serie en dit zal ongetwijfeld een grote rol gaan spelen aangezien de vader eerder vrijgelaten is uit de gevangenis en zich weer met zijn familie zal gaan bemoeien.

De acteurs en actrices zijn allen zeer goed gecast. Ze hebben dan ook hoogstaande acteurs Liev Schreiber en Jon Voigt weten te strikken, maar ook over de andere acteurs en actrices ben ik zeer te spreken. De eerste aflevering speelt zich in een snel tempo af en zorgt ervoor dat je wel moet blijven opletten. Hoewel sommige series soms te langzaam gaan en andere series soms te snel, vind ik Ray Donovan een fijn tempo hebben. Ook de bijrollen zijn leuk. Als fan van One Tree Hill was de bijrol van Austin Nichols - als rijke Hollywood ster - een aangename verrassing.

Hoewel de eerste aflevering erg leuk was en de zaak interessant en goed in elkaar gezet, ben ik wel benieuwd of ze elke aflevering een leuke nieuwe zaak weten aan te halen. Maar ik denk absoluut dat dit één van de kwaliteitsseries van de zomer zal gaan worden en dat als ze het interessant weten te houden en goed uitspelen, er ook wel een tweede seizoen van zal gaan komen.
Volg Ray Donovan
You'll Never Walk Alone
You'll Never Walk Alone