8
Marcel geeft "Ratched - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Marcel op 17 april 2021.
3
1

Ratched - Seizoen 1

De Netflix serie Ratched is een prequel van de bekende boekverfilming One flew over the cuckoo's nest. De serie focust zich volledig op het personage van zuster Ratched en op haar verandering in de koude tiran die we uit de film kennen.

In de Netflix serie Ratched volgen we de bekende zuster Mildred Ratched uit de iconische boekverfilming One flew over the cuckoo’s nest. In die film is Ratched de kwade hoofdzuster van de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. De serie daarentegen focust zich volledig op het personage van Ratched en op haar verandering in de koude tiran die we uit One flew over the cuckoo’s nest kennen.

In de serie wordt de rol van zuster Ratched gespeeld door Sarah Paulson (American Horror Story). Dr. Richard Hanover is de psychiater van het ziekenhuis, en hij wordt gespeeld door Jon Jon Briones (American Horror Story: Apocalypse). In deze prequel is zuster Ratched nog geen hoofdzuster want dat is Betsy Bucket, gespeeld door Judy Davis (Mystery Road). Ten slotte wordt Edmund Tolleson, een notoire psychiatrische patiënt die een aantal katholieke priesters heeft vermoord, gespeeld door Finn Wittrock (American Horror Story). Het acteerwerk van al deze acteurs is een genot om naar te kijken. Sarah Paulson weet de koude en manipulatieve Ratched goed te vertolken. Naast Ratched hebben veel personages een groteske persoonlijkheid. Een voorbeeld hiervan is Dr. Hanover, en Jon Jon Briones weet hem erg goed neer te zetten waardoor het één van mijn favoriete personages werd.

Ratched

De serie begint bloederig wanneer Edmund Tolleson een aantal katholieke priesters vermoord. Na zijn arrestatie wordt hij vervolgens naar een psychiatrisch ziekenhuis gebracht, waar onderzocht moet worden of hij ontoerekeningsvatbaar is. Dit heeft dan gevolgen of hij wel of niet de doodstraf moet krijgen. Het wordt meteen duidelijk dat zuster Ratched, die op dat moment nog niet in het ziekenhuis werkt, een bepaalde band heeft met Tolleson. Zijn plaatsing in het ziekenhuis is namelijk de reden dat ze er alles aan doet om er een positie als zuster te krijgen. Eenmaal binnen is het haar doel om ervoor te zorgen dat Edmund niet de doodstraf krijgt. Waarom zou ze dat toch doen?

Het koude en pragmatische handelen dat we van Ratched kennen uit One flew over the cuckoo’s nest is duidelijk al aanwezig in haar jonge jaren. In de schaduw beraamt ze snode plannen en in het daglicht manipuleert ze mensen om te krijgen wat ze wil. Wat deze serie goed doet is ons uit te leggen waar dit gedrag vandaan komt, want ze is niet zo geboren. Het humaniseert één van de bekendste antagonisten van de afgelopen honderd jaar. En naar mijn mening gebeurt dat op een geloofwaardige manier.

Ten slotte is de serie ook erg mooi om naar te kijken. Het camerawerk is vloeiend en het gebruikte kleurenpalet is prachtig. Ratched is een zeer kleurrijke serie. Het maakt goed gebruik van de “Californian sun” in mooie locaties als Santa Monica en Monterey, maar ook de kleding en de make-up is mooi en kleurrijk. Zo probeert de serie dicht in de buurt te komen van het Amerika van 1947.

Concluderend kan gesteld worden dat Ratched zeker de moeite waard is om te zien. Het geeft een boeiende achtergrond van de grote antagonist uit One flew over the cuckoo’s nest. Dit maakt het voor fans een leuke toevoeging aan dat verhaal. Ook kijkers die de film nog nooit hebben gezien kunnen Ratched waarderen, zeker als je van psychologische thrillers houdt. Aan het einde van de serie wordt al gehint naar een tweede seizoen, en hopelijk wordt dat net zo goed.
Volg Ratched
Mildred and Edmund
Mildred and Edmund