Marcel geeft "The Eddy - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Marcel op 29 Mei 2021.
2
0

The Eddy - Seizoen 1

The Eddy is een redelijke ervaring bedoeld voor kijkers die geïnteresseerd zijn in Jazz en/of het drama genre.

In The Eddy volgen we een groep jazz muzikanten in het roerige Parijs. Het is een serie met een grote focus op muziek en op de mensen die verbonden zijn aan die muziek. Het voelt daarom ook als een geslaagd passieproject dat is gemaakt door mensen met een liefde voor jazz.

Omdat de serie inzoomt op meerdere bandleden en hun dierbaren beschikt het over aardig wat hoofdpersonages. De belangrijkste in het verhaal is de clubmanager van The Eddy: de befaamde pianist Elliot (André Holland, American Horror Story: Roanoke). Geliefd bij het publiek is de zanger van de band Maja (Joanna Kulig, Hanna). Elliot runt The Eddy niet alleen; dat doet hij samen met Farid (Tahar Rahim, The Serpent). Ook komt Elliot’s dochter Julie hem in Parijs bezoeken en zij wordt gespeeld door Amandla Stenberg (Mr. Robinson).

The Eddy bestaat uit acht afleveringen. Hiervan focussen zeven zich op telkens één specifiek bandlid. De achtste aflevering brengt alles samen en gaat over The Eddy zelf. Door de afleveringen heen loopt een rode draad die het verhaal steeds weer een stukje verder brengt. In het begin wordt de band geschokt door een schokkende gebeurtenis die alle ellende van de club in gang zet. Het is aan, vooral Elliot, om de club boven water te houden, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. Door deze drama heen komt steeds de rust en focus van de jazz weer terug. Er wordt veel aandacht aan deze momenten gegeven, soms duren jazz sessies wel minutenlang. Het was mooi om te zien. De muziek is overal en het is prettig om aan te horen.

Daarnaast is de focus op de bandleden en hun leven ook goed gedaan. The Eddy duurt ruim acht uur, en een groot deel van dat gaat, naast de muziek, naar mensen die gesprekken en ruzies met elkaar hebben. Hierdoor leer je de karakters erg goed kennen en ga je om hen geven. Het nadeel van dit is dat het tempo van The Eddy nogal sloom is, dus als je van snelle actie houdt dan is dit wellicht niet de serie voor jou.

The Eddy

Ten slotte is er ook een maffia verhaallijn in The Eddy. Dit vond ik verreweg het minste aspect van de serie. Voor een serie die voornamelijk gaat over jazz en karakters vonden de makers het klaarblijkelijk lastig om te bepalen hoe dit aspect goed geïntegreerd kon worden in het verhaal. De climax, die is verbonden aan deze verhaallijn, voelde dan ook inspiratieloos.

Concluderend is The Eddy een redelijke ervaring, bedoeld voor kijkers die geïnteresseerd zijn in Jazz en/of het drama genre. De serie voelt wat traag aan en het gaat voornamelijk over mensen die muziek maken en hoe zij met elkaar praten. Hoewel het maffia-aspect matig is, is dit het enige deel van de serie dat niet voor mij werkte. De rest is gewoon prima.
Volg The Eddy
The Eddy
The Eddy