9
Christophe Vermaelen geeft "Rake - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 22 december 2017.
0
0

Rake - Seizoen 1

Vele jaren geleden zag ik al zappend een fragment van Rake, een Australische reeks over een advocaat aan de balie van Sydney. De acteur die de hoofdrol speelde droeg zo een dwaze pruik in de rechtbank, wat me meteen deed denken aan John Thaw in Cavanaugh QC (ja, dat was die “andere” serie met inspector Morse). Toen bedacht ik me dat de Australiërs ook nog altijd the Queen als staatshoofd erkennen. Maar Rake dus, ik kon het eigenlijk moeilijk volgen omdat ik er zomaar wat middenin viel, maar mijn eerste indruk was een goede. Het smaakte naar meer.

Zonder al te hoge verwachtingen begon ik eraan, maar wat heb ik mij al geamuseerd!

Vorige week kwam ik de serie opnieuw tegen, grasduinend door het Netflix-aanbod. Zonder al te hoge verwachtingen begon ik eraan, maar wat heb ik mij al geamuseerd! De situatiehumor is fantastisch en het acteerwerk meer dan solide. Het personage van Melissa Partridge (Adrienne Pickering, House of Bond) vond ik soms wat labiel overkomen, maar dat lag aan haar tekst, want miss Pickering maakt dit kleine gebrek ruimschoots goed met haar sympathieke acteerstijl en uitstraling. Het is dan ook het enige vermeldenswaardige minpuntje.

Rake vertelt het verhaal van de succesvolle en bekwame strafpleiter Cleaver Greene (Richard Roxburgh, Hacksaw Ridge) en zijn turbulente privéleven. Buiten de rechtbank wordt zijn bestaan namelijk gekenmerkt door verslavingen aan alcohol, drugs, gokken en vrouwen. Toegegeven, sommige scènes zijn een beetje over de top, maar dat is nooit storend of reden om minder van Rake te houden. De link met de succesvolle serie Californication is snel gelegd, daar kan ik immers ongeveer hetzelfde over schrijven, maar ik vond Rake toch een pak meer diepgang hebben dan de Amerikaanse serie over de losbol-schrijver Hank Moody.

Rake
© ABC

In het eerste seizoen maak je kennis met alle hoofdrolspelers uit de chaotische wereld van Cleaver Greene. Er is zijn ex-vrouw Wendy (Caroline Brazier, Home and away); een psychiater, waar Cleaver nog vaak bij op de sofa belandt. Gratis, dat wel, maar zonder bescherming van het gebruikelijke beroepsgeheim. Hun zoon Fuzz (Keegan Joyce, Please like me) heeft een voorliefde voor oudere vrouwen en een joekel van een minderwaardigheidscomplex. En er is Cleavers beste vriend en collega Barney Meagher (Russel Dykstra, Ned Kelly) en zijn aantrekkelijke, maar grillige echtgenote Scarlet (Danielle Cormack, Wentworth Prison). Scarlet, Barney en Cleaver kennen elkaar al heel erg lang, van toen ze nog samen school liepen. Cleaver en Scarlet hebben ook relationeel een verleden samen, wat de zaken er niet altijd gemakkelijker op maakt...

Niet elke aflevering van Rake is van hetzelfde hoge niveau (ik geef de serie als geheel een mooie negen punten), maar een echt slechte aflevering is er ook niet bij. In de pilot verdedigt Cleaver Greene een kannibaal en de toon voor deze serie is meteen gezet. Humor, spitse dialogen en hartverwarmende momenten. De aflevering met Sam Neil (Peaky Blinders) in de hoofdrol steekt er bovenuit in het eerste seizoen, die is zonder meer hilarisch. Lang geleden dat ik nog eens zo smakelijk heb gelachen. Rake is dus zeker een aanrader, ook al is – naar míjn persoonlijke mening – het tweede seizoen van beduidend mindere kwaliteit dan het eerste.
Volg Rake
Greene v The Reckoning
Greene v The Reckoning