Absentia - seizoen 1
8.5
Christophe Vermaelen geeft Absentia - seizoen 1 een 8.5.

Absentia - seizoen 1

FBI-agente Emily Byrne is al zes jaar officieel dood verklaard. Haar lijk werd nooit gevonden, maar ze heeft een graf waar haar man Nick en haar zoontje Flynn regelmatig bloemen op neerleggen. Nick is hertrouwd en zijn nieuwe vrouw is de enige moeder die Flynn ooit heeft gekend. De jongen was pas één jaar oud toen zijn biologische moeder werd ontvoerd en verdween. Nick en Emily werkten in hetzelfde FBI-team en aan dezelfde grote zaak toen Emily werd dood verklaard. De zaak? Een seriemoordenaar met als persoonlijke signatuur afgesneden oogleden bij zijn slachtoffers. Deze man, ene Harlow, werd gearresteerd en zit een levenslange straf uit, maar hij werd helaas pas gevat nadat hij Emily had ontvoerd.

Een pluim voor de scenaristen van Absentia, die de pilot ijzersterk laten beginnen

Een pluim voor de scenaristen van Absentia, die de pilot ijzersterk laten beginnen, met een telefoontje van seriemoordenaar Harlow naar de FBI vanuit de gevangenis, waarin hij hen een tip geeft over de locatie waar Emily wordt gevangen gehouden. Harlow beweert dat ze nog in leven is. Tel daar nog de hallucinante aanblik van een verwaarloosde vrouw in een langzaam vollopende watertank bij op en je zit aan je zetel gekluisterd voor wat er nog komt. De spanning stijgt, want de FBI moet zich reppen om Emily (Stana Katic, Castle) te bevrijden voor ze verdrinkt. En dan is er ook nog Nick (Patrick Heusinger, Beautiful People), die na al die tijd bevestigd ziet dat Emily inderdaad nog leeft. Meer nog, dat zijn arme vrouw zes jaar lang mentaal en fysiek werd gefolterd door Harlows handlanger terwijl hij rustig thuis zat en een nieuw leven opbouwde met zijn nieuwe echtgenote. Kortom, alle ingrediënten voor een puike, wat dieper gravende thriller waren na één episode al aanwezig.
Absentia
© Prime Video

Pas in de tiende en laatste episode kom je te weten wie de dader is en waarom Emily werd ontvoerd en niet een andere FBI agent. Tot die tijd gaat Emily opnieuw door een hel. Nu niet omdat ze ontvoerd wordt, maar omdat alle bewijzen erop wijzen dat ze zelf de handlanger was van seriemoordenaar Harlow, en dat haast niemand nog in haar onschuld gelooft. Niemand, behalve haar zoon, haar hulpbehoevende vader, een ex-agent en Emily ‘s broer Jack (Neil Jackson, Sleepy Hollow), een arts die zijn licentie verloor omwille van een alcoholverslaving. Met hun hulp doet ze er alles aan om haar naam te zuiveren terwijl de hele FBI en politiemacht van Boston achter haar aan zit. Door haar traumatische jeugd – Emily werd geadopteerd vanuit een afschuwelijk weeshuis – begint ze een gegeven moment aan zichzelf te twijfelen. Is ze wel zo onschuldig? Werd ze eigenlijk wel ontvoerd? Hierdoor word je als kijker ook voortdurend op het verkeerde been gezet. Halverwege episode negen en wist ik zelf nog niet eens of Emily Byrne nu goed was, of slecht!

Absentia is verre van perfect, maar wel spannend en meeslepend. Ik betrapte mezelf erop dat ik er telkens eens goed voor ging zitten, met een lekker hapje en een drankje erbij. Dat ik me er echt op verheugde om verder te kijken terwijl ik me afvroeg hoe Emily zich zou gaan redden uit de moeilijke situatie waar ze nu weer in was verzeild. Stana Katic is geen Jennifer Lawrence, maar ze is een degelijke actrice die zich een rol eigen kan maken en een publiek kan begeesteren. En de rol van FBI-agente Emily Byrne ligt niet zo heel ver af van haar iconische vertolking van Kate Becket, in de langlopende en immens populaire detective reeks Castle.

Over de auter, Christophe Vermaelen

Christophe Vermaelen
Christophe Vermaelen (1968) werd geboren in Leuven, waar hij studeerde en nog steeds woont met zijn vrouw en twee zonen. Hij houdt van lekker tafelen, series kijken, lezen en schrijven. Zijn persoonlijke smaak is eigenlijk heel gevarieerd en zonder een voorkeur voor bepaalde genres. Detective, romantiek, actie of drama, zolang de personages geloofwaardig zijn, kan hij er van genieten. Als auteur van fantasy romans, is Christophe verslingerd aan series als Game of Thrones, Into the Badlands en The Walking Dead, maar ook series als Endeavour of True detective vindt hij heel erg goed.
Bekijk profiel van Christophe Vermaelen