9
Christophe Vermaelen geeft "Guidance - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 9 Mei 2018.
0
0

Guidance - Seizoen 2

Het komt niet vaak voor in de seriewereld, maar het tweede seizoen van Guidance overklast het eerste. En niet zo een klein beetje. De schrijvers zijn gegaan voor een volledig nieuwe cast en een verhaal dat zich afspeelt op een andere highschool dan die uit seizoen één. In plaats van zes korte afleveringen krijg je er als kijker deze keer maar liefst elf voorgeschoteld. Het hoofdpersonage is opnieuw een guidance counselor, vrij vertaald is dat een soort studie begeleidster, en ook nu weer is zij een jonge vrouw met weinig ervaring in haar job. Deze keer gaat het seizoen echter niet om een geval van cyberpesten, maar om veel ernstiger feiten.

Als kijker wil je weten wat er gebeurt en waarom het gebeurt, maar die informatie wordt maar met mondjesmaat vrijgegeven.

In de pilot zie je de paniek en verwarring die ontstaat als er twee pistoolschoten weerklinken op school. Op enkele personen na weet niemand wie de schutter is of hoeveel slachtoffers er zijn. Er is bloed. Mensen gillen en rennen door de gangen. Als kijker wil je weten wat er gebeurt en waarom het gebeurt, maar die informatie wordt maar met mondjesmaat vrijgegeven. Dat maakt dat je vastgekluisterd zit aan je scherm, op het puntje van je stoel. Het is een actueel gegeven, zo een schietpartij op school. En voor een papa van twee tienerzonen, is dit soort ‘horror’ veel griezeliger dan killer clowns of kettingzaagmoordenaars.

Hoofdpersonage Alana Maynor (Erica Dasher, Jane by design) is studie begeleidster, maar eigenlijk heeft ze daar niet de juiste opleiding voor genoten. De schooldirecteur, John (Eric Allan Kramer, Good Luck Charlie) is een vriend van haar vader, hij gaf haar de job omdat hij weet hoe slim en georganiseerd Alana is. Omwille van haar beperking – ze heeft een lichte vorm van spectrum autisme – heeft Alana moeite om te communiceren met de jongeren die zij zou moeten begeleiden in hun studiekeuze. En de problemen beginnen pas goed wanneer de briljante studente Hilary (Arden Rose, Mr. Student Body President) bij Alana komt klagen omdat ze zich onheus bejegend voelt door een leraar op school. Hilary is namelijk ontevreden over een examencijfer.

Alana ‘s zoektocht naar de waarheid had voor mij nog veel langer mogen duren dan elf afleveringen

Wat aanvankelijk een onzinnige aanklacht lijkt, groeit al snel uit tot een tuchtonderzoek dat de hele school bezig houdt. Niet alle acteurs zijn fantastisch, maar Erica Dasher en de beschuldigde leraar Kevin Ridley (Ryan Rottman, Happyland) zijn dat zeker wel. Al na enkele afleveringen begin je als kijker te vermoeden dat er meer aan de hand is op de voorbeeldschool van directeur John Decost. Persoonlijk vond ik het geweldig om te zien hoe Alana ‘s autisme haar in feite helpt om dingen te ontdekken, die een ‘normale’ geest misschien niet zou opmerken. En hoe zij helemaal opbloeit terwijl ze het opneemt tegen de meest populaire en machtige personen op school.

Alana ‘s zoektocht naar de waarheid had voor mij nog veel langer mogen duren dan elf afleveringen, maar aan alles komt een einde. En het einde was bevredigend, in alle opzichten. Vandaar mijn persoonlijke score van negen voor dit tweede seizoen van Guidance. Oorspronkelijk werd Guidance als een webreeks vertoond en de meeste jeugdige acteurs zijn inmiddels YouTube-sterren met veel volgers op de sociale media. Het productiehuis AwesomenessTV dat Guidance opnam, hoort bij het Spielberg-Lucas imperium en is schatplichtig aan DreamWorks. In Vlaanderen is de serie beschikbaar in het Telenet PlayMore on demand pakket.
Volg Guidance
Episode 10
Episode 10