Helgoned geeft "Quantum Leap (2022) - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Helgoned op 20 september 2022.
3
0

Quantum Leap (2022) - Eerste aflevering

Het vervolg op cult klassieker Quantum Leap begint aarzelend met eerste tijdreis naar 1985.

Quantum Leap (2022) is een vervolg op de serie uit de jaren negentig. Bij een geheim overheidsproject rond tijdreizen raakt wetenschapper dokter Sam Beckett (Scott Bakula, NCIS: New Orleans) door een fout in de zogenaamde Quantum Leap accelerator verstrikt in de tijd. Hij komt terecht in de lichamen van willekeurige personen in verschillende jaren. Door fouten in de tijd te corrigeren springt hij gedurende 97 afleveringen heb en weer in de tijd. De serie was een cult klassieker en één van de hoogst aangeschreven series van producent Donald Bellisario (Magnum P.I. (1980)). Gelukkig zijn alle seizoenen in Nederland op DVD verschenen.

Quantum Leap (2022)
© NBC

Dertig jaar later probeert een nieuw team de mysteries van het tijdreizen te doorgronden op basis van het oorspronkelijk werk van Sam Beckett. Het programma staat onder leiding van Herbert Williams (Ernie Hudson, Family Business (2019)) daarbij geassisteerd door technisch specialist Ian Wright (Mason Alexander Park, Cowboy Bebop), dokter Ben Song (Raymond Lee, How I Met Your Mother) en hoofd beveiliging Jenn Chou (Nanrissa Lee, Bosch).

Het team heeft in een laboratorium een nieuwe accelerator gebouwd en hoopt dat het nu lukt om in de tijd te springen (leapen), zonder opnieuw verstrikt te raken in de tijd. Dat gaat verkeerd als dokter Ben Song in de accelerator stapt en verdwijnt in de tijd. Waarom hij dat doet, terwijl hij en het team de grote risico’s heel goed kende, blijft eerst een raadsel. Ben heeft geheugenverlies en terwijl hij zich in een lichaam van een ander bevindt, kan zich niets meer herinneren van zijn verleden als wetenschapper. Ondertussen is hij betrokken bij een grote juwelenroof, waarbij hij de chauffeur van de vluchtwagen is.

Quantum Leap (2022)
© NBC

Helaas zijn de sets erg eenvoudig en lijkt het budget daar zeker niet aan uitgegeven.

De enige connectie met de tijd waar hij oorspronkelijk uit komt, is een hologram. Een hologram van zijn collega Addison (nieuwkomer Caitlin Bassett), toevallig ook zijn verloofde, maar ook daar heeft Ben geen herinnering meer aan. Daarmee heeft deze nieuwe serie, in plaats van een onbekend hologram zoals in het origineel, dit keer iemand met wie de hoofdpersoon een gemakkelijkere connectie kan maken. De eerste aflevering speelt in juli 1985 wat de makers de mogelijkheid zou moeten geven om goed uit te pakken in deze pilotaflevering. Helaas zijn de sets erg eenvoudig en lijkt het budget daar zeker niet aan uitgegeven. De muziek is dan wel weer goed getroffen, de aflevering speelt immers niets voor niets ten tijde van Live Aid.

De special effects passen bij de aankleding, ook deze zijn eenvoudig. Het acteerwerk is naar behoren voor een eerste aflevering waar de acteurs nog aan hun karakters moeten wennen. Raymond Lee is prima als Ben Song en ik zie hem nog wel verschillende emotionele rollen vertolken in de serie. Het lijkt alsof er eerst tien of twaalf afleveringen aan komen en dat afhankelijk van het succes er dan twintig afleveringen in totaal worden gemaakt. Het geheel is aardig, maar niet meer dan een gemiddelde start van een serie. Vanwege de nostalgie zal ik het vervolg een kans geven.
Volg Quantum Leap (2022)
Against Time
Against Time