6.5
Lucas Verbunt geeft "Jupiter's Legacy - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 10 Mei 2021.
2
0

Jupiter's Legacy - Eerste aflevering

Superhelden zijn razend populair in onze hedendaagse entertainmentsamenleving. Jupiter's Legacy is de meest recente toevoeging aan het ruime aanbod. Het is vermakelijk, maar brengt geen echte vernieuwing.

Superhelden zijn razend populair in onze hedendaagse entertainmentsamenleving, op het kleine én op het grote scherm. Met de expansie van het MCU naar serieland, het welgevestigde Arrowverse en series als The Boys, The Umbrella Academy, Titans en Doom Patrol wordt de superheld (of antiheld) breed gerepresenteerd in het streamingaanbod. De meest recente toevoeging van Netflix is Jupiter's Legacy, een serie gebaseerd op een stripboekenreeks van Image.

In Jupiter's Legacy volgen we twee generaties superhelden die helemaal geïntegreerd zijn in de maatschappij. In het bijzonder volgen we de Sampson familie, waarvan de zoon moeite heeft met het evenaren van de status van zijn ouders, en waarvan de dochter door de hoge druk die het superheldenleven met zich meebrengt is verjaagd. Welk verhaal is het eerste seizoen gaat vertellen wordt echter nog niet echt duidelijk gemaakt in de pilot.

Jupiter's Legacy is vermakelijk, maar brengt geen echte vernieuwing.

Het acteerwerk in de pilot is sterk en geloofwaardig. Hoofdrollen worden vertolkt door Josh Duhamel (11.22.63), Ben Daniels (The Crown), Leslie Bibb (American Housewife), Andrew Horton, Elena Kampouris (Sacred Lies) en Matt Lanter (Timeless). Daarnaast zijn de speciale effecten erg tof en is de gevechtsscène in de pilot goed gechoreografeerd. Wat betreft straalt Jupiter's Legacy wel kwaliteit uit.

Waar de serie, op basis van de pilot, tekortschiet is originaliteit. Er zijn zo veel superheldenseries tegenwoordig, dus vernieuwend blijven is essentieel, maar tegelijkertijd ontzettend lastig. Jupiter's Legacy heeft niet het rauwe randje van The Boys, de creativiteit van The Umbrella Academy of de gevestigde naam van het MCU of het Arrowverse. Eerlijk gezegd is het er weer één uit zovelen. Dit maakt het geen slechte pilot. Ik hou van het genre en zal waarschijnlijk wel verder gaan kijken, maar het feit dat de serie geen uitblinker is kan er wel voor zorgen dat het grote publiek afhaakt.

Jupiter's Legacy

Ik ben zeer benieuwd naar de rest van het seizoen. Ik heb natuurlijk pas enkel de pilotaflevering gezien, dus er kan nog veel gebeuren. Misschien wordt het opeens iets dat ik nog niet eerder heb gezien, wie weet? Voor nu krijgt de eerste aflevering van Jupiter's Legacy van mij een 6.5!
Volg Jupiter's Legacy
How It All Ends
How It All Ends