8.5
Jessica Dillema geeft "Ironside - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 19 september 2013.
0
0

Ironside - Eerste aflevering

Er zijn al zoveel politieseries, zitten we nog te wachten op alweer een nieuwe? Ja, er zijn nog genoeg mensen die actie willen op tv en met alle liefde weer gaan kijken naar een nieuw politiedrama. Wat vooral belangrijk is dat de nieuwe politieseries zich onderscheiden. Dat probeert Ironside te doen door te kiezen voor een detective in een rolstoel in de hoofdrol. Hoewel de meeste series en films laten zien hoe een geweldige detective verlamd raakt en om die reden stopt met zijn werk, laat Ironside juist zien hoe het met zo’n detective gaat als hij zijn verlamming omarmt en zijn werk blijft uitvoeren. Het is een andere kant van het verhaal en ik ben erg benieuwd hoe het uit zal werken.

De eerste aflevering begint al spannend wanneer Robert Ironside (Blair Underwood, The Event) naast een kidnapper in de auto gaat zitten en hem hardhandig ondervraagt naar de locatie van een jong meisje dat hij ontvoerd heeft. Ondertussen schreeuwt zijn collega de kidnapper vanaf een afstand zijn rechten toe. Dit is duidelijk een manier die niet goedgekeurd wordt door hun baas, maar blijkbaar staat Ironside hier bekend om. Het kan hem niet veel schelen dat zijn manier wat onorthodox is, want als binnen de kortste tijd het ontvoerde meisje terecht is, is het volgens Ironside allemaal gerechtvaardigd. Dat Ironsides methoden altijd al onorthodox waren zien we in een terugblik waarin hij nog niet mindervalide is.

Blair Underwood weet zijn personage met overtuiging te spelen. Ironside is hard, maar op de juiste momenten lief en zachtaardig. Ironside werkt niet alleen, hij werkt met een zelf samengesteld team. Gelukkig draait het niet allemaal alleen om Ironside en leren we ook de rest van zijn team kennen. Tot zover ik kan beoordelen in deze eerste aflevering lijkt iedereen goed op zijn plek te zetten. De acteurs spelen interessante rollen en weten deze ook goed over te brengen. Waar de serie verstandig aan doet is dat de teamleden allen een ander karakter hebben. Dit gaat overigens gepaard met soms een klein beetje humor en daar ben ik blij mee, want ik vind het belangrijk dat ze zo nu en dan een adempauze inlassen tussen al het politieonderzoek.

Het goed op elkaar ingespeelde team van Ironside bestaat uit drie personen. Virgil (Pablo Schreiber, The Wire), de man die wanneer hij een kamer doorzoekt alles gewoon op de grond gooit, maar thuis een liefhebbende vader is. Holly (Spencer Grammer, As the World Turns), de slimme kop die zonder te vragen alle bevelen van Ironside opvolgt. En als laatste is er Teddy (Neal Bledsoe, Smash), de man die niet wil vertellen waarom hij een agent wilde worden. Andere rollen zijn weggelegd voor leidinggevende Ed Rollins (Kenneth Choi, Sons of Anarchy) en Ironsides oude partner Gary Stanton (Brent Sexton, The Killing).

De serie draait niet alleen om actie, de personages zijn interessant en hebben een verhaal. Ironside is degene die lichamelijk geraakt is, maar zijn oude partner is emotioneel kreupel geraakt. Het hoe en waarom wordt al in deze eerste aflevering duidelijk. Ik had het geen probleem gevonden als ze de reden nog een tijdje mysterieus hadden gehouden zoals ze deden in de serie Common Law, maar hoe ze het in Ironside doen werkt ook. De case in deze eerste aflevering is interessant en spannend en ik hoop dat ze dit in de volgende afleveringen vol weten te houden. Ook ben ik benieuwd of we meer terugblikken gaan krijgen en er op die manier ook achter gaan komen wat er is gebeurt tussen Ironside en de vrouw met wie hij getrouwd was voordat hij in een rolstoel terecht kwam. Dit is een serie die ik zeker wel blijf volgen.

Ironside gaat in première op 2 oktober.
Volg Ironside (2013)
Hidden Agenda