7
Dennis Korpel geeft "Hell on Wheels - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

Hell on Wheels - Seizoen 1

Wie aan AMC denkt, denkt direct aan losgeslagen zombies, een methkokende scheikundeleraar en aan gelikte reclamemensen. Om daar als nieuw pareltje tussen te komen, moet je toch wel met iets goeds en unieks komen. Nadat Deadwood in 2006 van de buis verdween hebben de makers van Hell on Wheels duidelijk het Western-genre nieuw leven in geblazen.

Hell on Wheels is de (bij)naam van het tentenkamp in Amerika, waar een groep harde werkers druk bezig is met het aanleggen van een nieuwe Union Pacific treinrails. Het verhaal speelt zich af halverwege de 19e eeuw, net na de burgeroorlog. De haat tussen noord en zuid en tussen blank en zwart beleeft zijn hoogtepunt en dat is ook meteen een van de speerpunten in deze serie.

Terug naar het plot. Hoofdrolspeler Cullen Bohannan is in de oorlog zijn vrouw en kind verloren en is uit op wraak. Om dicht bij de moordenaars van zijn vrouw te komen, sluit hij zich aan bij de Union Pacific-werkers en begint mee te werken. Al snel heeft Bohannan de nodige vijanden, waarvan The Swede (Christopher Heyerdahl, bekend van Sanctuary) de grootse is. Daarnaast is Thomas Durant (Colm Meaney, bekend van Star Trek) de leider van het geheel. Hij heeft met de spoorweg maar één doel, namelijk zo veel mogelijk geld verdienen. Daar moet dan ook alles voor wijken.

Zoals al eerder aangegeven is racisme en slavernij een duidelijk thema in de serie. Een grote groep gekleurde werkers worden duidelijk minder beloond voor hetzelfde werk en dat zorgt vanzelfsprekend voor confrontaties. Als leider van deze groep behartigd Elam Ferguson (gespeeld door rapper Common) een belangrijke rol. Soms legt de serie iets teveel nadruk op dit thema, maar aangezien het in die periode in Amerika een belangrijk ding was, is dat ook wel weer begrijpelijk.

Gedurende de tien afleveringen uit het eerste seizoen blijkt wel dat men bij AMC veel waarde hecht aan hoogwaardige acteerprestaties. Alle karakters worden sterk neergezet en de beelden die je worden voorgeschoteld zijn prettig om naar te kijken. Wel moet ik opmerken dat de serie soms erg langzaam gaat. Ondanks het feit dat de afleveringen slechts rond de 40 minuten per stuk duren, had ik soms enige moeite om mijn aandacht erbij te blijven houden. Maar na deze tien afleveringen moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet kan wachten tot seizoen twee gaat beginnen. Gelukkig is dat op 12 augustus al.

Leuk klein laatste weetje over deze serie: hij heeft een heel licht Nederlands tintje. De serie is namelijk geproduceerd onder de vlag van Endemol USA, wat natuurlijk een aftakking is van het Nederlandse Endemol. Nationalistisch als we zijn, claimen we dan natuurlijk meteen een stukje van deze nieuwe potentiële successerie van AMC.
Volg Hell On Wheels
Done
Done