Glee - Seizoen 3
8
Jessica Dillema geeft Glee - Seizoen 3 een 8.

Glee - Seizoen 3

Hét seizoen waarin een groot deel van de cast afstudeert van McKinley High. De eerste aflevering start met Jacob Ben Israel die een video blog maakt over de start van het examenjaar. Wie zal slagen en wie zal blijven zitten? Finn is middelmatig in het algemeen en weet niet wat hij wil, Mike moet van zijn ouders naar Harvard of Stanford, Kurt en Rachel willen naar New York om uitvoerende kunst te studeren, Mercedes heeft een grote nieuwe liefde en Santana wil zich focussen op het worden van de grootste bitch van de Cheerios en net zo gedreven worden als haar heldin Paula Abdul. Ook Puck, Brittany en Quinn zitten in hun laatste jaar op McKinley High. Tina, Artie, Sam en Blaine hebben nog twee jaar te gaan. De New Directions hebben aan het begin van dit seizoen nog maar tien leden en dus stuurt Will Schuester de leden erop uit om nieuwe leden te zoeken. Sue wil weer een poging wagen om de New Directions te laten verdwijnen en gebruikt Santana en Becky dankbaar tijdens haar sabotage pogingen en Quinn is totaal de weg kwijt. En krijgt Glee concurrentie van een andere Glee club op hun eigen McKinley High?

Er waren leuke en minder leuke delen in dit seizoen. Erg blij was ik met het feit dat Blaine (Darren Chriss) nu een vast onderdeel is van de cast. Vorig seizoen vond ik hem al hartstikke leuk bij de Warblers en nu nog steeds. Hoewel het een lief gebaar is tegenover Kurt, vind ik het onnodig dat hij overstapt naar McKinley High. Het feit dat hij een Warbler was, was namelijk ook onderdeel van zijn charme. Een minder grote fan ben ik van Mercedes en Rachel. Ik kan het begrijpen als jullie het niet met mij eens zijn, iedereen heeft zijn eigen smaak, maar ik vind ze eentonig worden. Dit geldt ook voor Quinn. Altijd diezelfde stem en hetzelfde soort liedjes en dansjes. Brittany blijft geniaal. Ik moet altijd lachen om haar domme opmerkingen, maar ik heb enorm bewondering voor de aflevering waar ze zingt en danst op het nummer Run the World van Beyoncé. Ik vind dat ze eigenlijk meer tijd in moeten ruimen en Brittany vaker een solo moeten laten dansen en zingen. Ze was voor Glee achtergrond danseres bij Beyoncé. Geen wonder dus dat zo geweldig kan dansen.

Ook is er een plek weggelegd voor de winnaars van The Glee Project; Samuel Larsen en Damian McGinty. Hoewel het personage Joe (Samual Larsen) mij totaal niet aanspreekt, ben ik wel helemaal verliefd geworden op de schattige Ierse uitwisselingsstudent Rory Flanagan (Damian McGinty). Hij woont tijdelijk bij Brittany en gaat daarom veel met haar om. Dit levert zoals verwacht veel grappige momenten op. Natuurlijk heb ik The Glee Project ook gekeken en moet ik wel zeggen dat Rory’s liedjes slecht gekozen zijn. Het zijn altijd slome, saaie liedjes. Damian McGinty had echt veel beter uit de verf kunnen komen met een paar up-tempo liedjes. Maar niet alleen zij worden geïntroduceerd in dit seizoen. Ook Sugar Motta (Vanessa Lengies), Sebastian Smythe (Grant Gustin) en Wade ‘Unique’ Adams (Alex Newell) zijn personages die aan de cast zijn toegevoegd.

In dit seizoen leer je ook de ouders van Mike Chang kennen, en de betekenis van een Asian F. Zal Mike moeten stoppen met de Glee club of vind hij een manier om te mogen blijven? Niet alleen Mike’s ouders komen langs, ook leren we Emma’s ouders kennen. En daar blijft het niet bij, want dit is echt het seizoen waarin de ouders naar voren komen. We zien namelijk ook de vaders van Rachel Berry en de moeder van Santana. Natuurlijk spelen er ook de problemen waar tieners mee te maken kunnen hebben, hierom staat Glee immers bekend. Homoseksualiteit, geloof, verliefdheid, ziekte, noem maar op. Ook zijn er weer thema afleveringen. Zo is een aflevering compleet gewijd aan Michael Jackson. Ik vond dit een geweldige aflevering. Vooral het nummer Smooth Criminal, gezongen door Santana en Sebastian en ondersteund door 2CHELLOS, in één woord geweldig! Ook Saturday Night Fever heeft een plek als thema aflevering en ook de toen net overleden Whitney Houston krijgt een aflevering compleet gewijd aan haar nummers. Ook de aflevering waarin iedereen met elkaar verwisselt van leven is hilarisch!

Er gebeurt zoveel in het seizoen dat ik ruimte tekort kom om erover te vertellen. Wie vraagt wie ten huwelijk? Wie krijgt een ongeluk en overleeft diegene het? Wie studeert af en wie blijft zitten? En misschien wel nog belangrijker: gaan ze Nationals winnen? Speciale gastrollen zijn weggelegd voor Ricky Martin als leraar Spaans, Matt Bomer in de geweldige rol van Blaine’s broer, en Whoopi Goldberg is ook te zien. Natuurlijk doen ze ook slechte gecoverde nummers en niet alles in de serie is geloofwaardig (hoe weet die pianist wat hij moet spelen als ze ‘hit it’ zeggen?), maar daar kun je doorheen kijken. Er zijn genoeg momenten waarop ik wel geniet van de covers die ze zingen en het verhaal wel geloofwaardig is en de problemen herkenbaar. De finale was zeker verrassend en had ik niet zien aankomen. Vergeet dus niet om ook seizoen vier te gaan kijken!

Over de auter, Jessica Dillema

Jessica Dillema
Jessica (1990) is een echte tv-serie verslaafde. Dankzij MijnSerie kan ze sinds 2012 haar liefde voor series en schrijven combineren door series te recenseren voor MijnSerie. Al snel raakte ze meer betrokken bij MijnSerie en is ze van 2012 tot en met 2017 ook als vrijwilliger achter de schermen van MijnSerie actief geweest als Content Manager. Wegens een drukke baan en het bijhouden van haar eigen persoonlijke blog heeft ze een stapje terug gedaan.
Bekijk profiel van Jessica Dillema