7.5
anonymous geeft "Girls - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 30 Oktober 2013.
0
0

Girls - Seizoen 2

HBO's Girls laat het leven van een paar jonge twintigers in New York zien, alleen dan door de ogen van deze vrouwen zelf. De meest vreemde, humoristische, maar ook herkenbare problemen kwamen in seizoen 1 voorbij. Er is heel wat ophef geweest over deze serie. Het zou te racistisch zijn, de serie draait alleen om blanke, upper class meisjes, de mannelijke personages zijn klootzakken en de serie is enkel voor vrouwen. Toch wordt seizoen 2 sterker en gaat het verder waar seizoen 1 is geëindigd, alleen dan nog een beetje verder. Meer bloot, meer humor en vreemder.

De serie begint sterk, het lijkt erop dat de meiden het eindelijk voor elkaar krijgen: volwassen worden. In het eerste seizoen zagen we de dramatische reactie van Hannah Horvath (Lena Dunham) toen ze te horen kreeg dat ze geen financiële steun meer van haar ouders zou krijgen. Na lang zoeken en de meest vreemde baantjes met de meest vreemde opdrachten, lijkt het haar te lukken. Ze mag haar eigen boek schrijven… binnen een maand.
Adam lijkt ze wel te vergeten, seks met een zwarte Republikein levert namelijk behoorlijk wat spanning op. Nu is het niet Hannah die achter Adam aan zit, maar andersom.

Marnie (Allison Williams) daarentegen wordt steeds wanhopiger. Nu ze Charlie (Christopher Abbott) niet meer kan krijgen, heeft ze het toch wel moeilijk. Charlie is de carrièreladder opgeklommen, heeft een nieuwe vriendin en negeert haar volledig. Wanneer ze ontslagen wordt, moet ze alles omgooien en probeert ze haar leven op de rit te krijgen door middel van haar charmes. Dit valt niet bij iedereen in de smaak, zo zingt ze haar eigen versie van Kanye Wests 'Stronger'. Ook Jessa lijkt naarmate het seizoen vordert niet volwassener te kunnen worden. Na haar korte huwelijk, wat op zich al een hele wending in de serie was, en een scheiding waar ze een hoop geld uit weet te halen, blijkt dat ze ook nog daddy-issues heeft. De enige die het goed lijkt te doen, is Shoshanna (Zosia Mamet). Een relatie met Ray (Alex Karpovsky) die 33 jaar is, zorgt ervoor dat ze haar seksleven, en in haar ogen de wereld, begint te ontdekken. Hoelang ze dit kan volhouden blijkt echter nog de vraag.

Alle vier de meiden kampen met hetzelfde probleem: wat moeten ze met hun leven? Want wanneer geld geen probleem is, storten ze zich volledig op hun hobby's, relaties en dromen. Ze kijken vanaf de zijlijn toe hoe anderen hun dromen waarmaken en genieten van hun leven vol rijkdom, vrienden en connecties terwijl zij in deze zwakke economie niet aan een baan lijken te komen.

De afleveringen staan wat meer op zichzelf dit seizoen, dit laat ook de complexe personages zien. Zo is bijvoorbeeld de aflevering 'One Man's Trash' een compleet op zichzelf staande aflevering waarin Hannah erachter komt wat ze met haar leven wil. Ze beleeft een hele dag met de rijke Patrick Wilson en ziet hoe het is om een volwassen relatie te hebben.

Aan het einde van het seizoen zien we hoe Hannah opgaat in het obsessieve gedrag dat mede door de stress weer wordt geuit. Wanneer ze zichzelf verwond met een wattenstaafje en zo in het ziekenhuis beland, wordt duidelijk dat Hannah niet helemaal normaal is. Wellicht een probleem dat het gehele eerste seizoen en ook een groot deel van seizoen 2 totaal niet aan de orde is gekomen, maar ervoor zorgt dat bepaalde puzzelstukjes op hun plek vallen.

Dit seizoen is weer buitengewoon vreemd, maar dat maakt deze serie zo uniek. Niet alleen alledaagse problemen komen aan bod, maar ook psychologische problemen spelen hier een grote rol. Marnie vertoon met de aflevering vreemder gedrag en doet de meest gekke dingen, Hannah draait enigszins door en de kleren gaan nog makkelijker uit dan in voorgaand seizoen. Toch is deze serie door Dunham zelf prachtig opgezet en laat je meeleven. Je frustreert je om de problemen die zich voordoen en die te makkelijk zijn neergezet. Ondanks dat bepaalde problemen iets te doorzichtig zijn, gaat de serie diep op de personages in en daarmee is deze dramaserie erg goed neergezet.
Volg Girls
Latching
Latching