Gang Related - Seizoen 1
6.5
Anonymous geeft Gang Related - Seizoen 1 een 6.5.

Gang Related - Seizoen 1

Gang Related is onlangs door FOX na een seizoen gecanceld. Of dat jammer is laat ik terzijde, maar de kijkcijfers rechtvaardigden geen tweede seizoen. De serie deed het 'oké' voor een zomerserie. FOX had echter op betere cijfers gehoopt. Dat kun je hen niet kwalijk nemen. Gang Related lijkt op een broadcastversie van een kabelserie zoals The Shield. The Chicago Code had enkele jaren geleden hetzelfde probleem. Hoewel, die serie wel sterk is. Gang Related probeert zo grimmig te zijn als maar kan op een broadcastzender. Dat levert een stijlvolle serie op die toch de punch mist van een serie als The Shield.

Het gaat hier om Ryan Lopez (Ramon Rodriguez, Daybreak). Ryan is lid van een eenheid van de Los Angeles' politie die georganiseerde bendes bestrijdt. Maar dat is niet het enige waar Ryan lid van is. Hij behoort ook toe aan de Acosta familie, een notoire criminele organisatie in Los Angeles. Meneer Lopez heeft dus een dubbelrol. Samen met zijn team houdt hij de straten van Los Angeles schoon, maar vies genoeg zodat de Acostas er toch kunnen opereren. Wanneer er vermoedens beginnen te komen dat Ryan Lopez niet is wie hij zegt dat hij is, wordt de situatie voor hem penibeler. Ryan probeert zich in dit eerste seizoen te manoeuvreren tussen zijn rol als agent en lid van een criminele organisatie. Beide belangen probeert hij te behartigen. Maar, ten koste van wat? En waar doet hij het allemaal voor? Ryan zal een keuze moeten maken waar zijn integriteit ligt. Is hij een agent, of is hij een crimineel?

Als publiek hebben wij dertien afleveringen om daar achter mogen komen. En het moet gezegd worden: Gang Related is niet slecht uitgevoerd. Het valt en staat echter bij het optreden van de protagonist in zo een serie. Als kijker dien je geïntrigeerd te zijn over waar nou zijn loyaliteiten en prioriteiten liggen. Gang Related heeft het hier moeilijk mee. Moeilijk, omdat Gang Related een tikkeltje voorspelbaar is. Ramon Rodriguez is ook geen acteur die de serie op zijn schouders draagt. Hij slaagt er niet in om van Ryan een boeiend karakter te maken. En, het materiaal is veel beter uitgevoerd door een superieure serie als The Shield. Maar ook door een 'goede' serie als The Chicago Code. Daarbij heb ik in eerdere recensies aangegeven dat een serie wel van heel goede huize dient te komen om een nieuwe invulling te geven aan series over de antiheld. Gang Related is daarom een serie die je nergens 'echt' verrast omdat het allemaal al eens gedaan is.

De morele vraagstukken die de serie stelt komen daarom niet echt uit de verf. En als ik voor mijzelf spreek: ik ben niet geïnvesteerd geraakt in het lot van Ryan over de duur van deze dertien afleveringen. Het komt niet echt binnen. Dit is typisch zo een serie waar je een toeschouwer bent. Ik, persoonlijk, wil geen toeschouwer zijn. Ik wil erbij betrokken worden. Toch had ik wel willen zien hoe de serie eruit had gezien na de seizoensfinale. Daarin maakt Ryan een keuze die de verhoudingen zeker op scherp zou zetten. Maar het is uiteindelijk aan Gang Related zelf te wijten dat de serie geen indruk heeft weten te maken op een groter publiek.

Toch kun je als kijker wel bij vlagen genieten van Gang Related. De serie is dus grimmig, hard en de actiesequenties zijn in orde. Ik heb er, in ieder geval, weinig moeite mee gehad om te blijven kijken naar hoe Ryans avontuur zich ontvouwt. Hoewel ik mij wel kan voorstellen dat andere kritische kijkers hier meer moeite mee zullen hebben. Cliff Curtis (Missing) weet te boeien als Javier Acosta. Amaury Nolasco (Prison Break) heeft ook een aardige gastrol als luitenant van een Mexicaanse kartel. Ik als hip-hop liefhebber vond het wel pijnlijk om RZA (The Man with the Iron Fists) te zien als partner van Ryan. RZA is het levende bewijs dat muzikanten het soms 'gewoon' bij muziek moeten houden. Al met al is Gang Related een redelijke serie die best de moeite waard is en lekker wegkijkt. Goed voor de zomer, dus.

Over de auter, Anonymous