9
anonymous geeft "Forbrydelsen (The Killing) - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door anonymous op 11 februari 2013.
0
0

Forbrydelsen (The Killing) - Seizoen 3

Die sinistere beginmuziek, met dat opzwepende ritme, dat alleen al geeft je het gevoel iets bijzonders te gaan zien. Iconische muziek, net als bij De Sopranos en True Blood: even de afstandsbediening op maximaal zetten.

Na 25 jaar bij de afdeling moordzaken vindt Sarah Lund het welletjes en wil het rustiger aan gaan doen. Ze heeft overplaatsing aangevraagd naar de afdeling OPA (Operationele Planning en Analyse). Voor die tijd moet ze een nieuwe, jonge collega inwerken, Jundler. Deze speelt een kleine, maar op cruciale momenten belangrijke rol.

Tijdens de ceremonie voor agenten die 25 jaar in dienst zijn wordt Lund weggehaald door een collega van de inlichtingendienst, Mathias Borch, die haar min of meer dwingt hem te helpen met een moord die in de haven is gepleegd. Ze sputtert tegen, maar voor de vorm (en omdat de twee elkaar nog kennen van de politieacademie) laat ze even haar neus zien bij het onderzoek met de bedoeling het daarna over te dragen aan haar nieuwe collega Jundler. Maar Lund zou Lund niet zijn als iets bijzonders aan deze zaak haar aandacht trekt en ze zich er vanaf dat moment volledig op stort.

De zaak spitst zich toe op de ontvoering van het dochtertje van een scheepsmagnaat en blijkt in verband te staan met een oude zaak, toentertijd afgedaan als zelfmoord, maar wat moord blijkt te zijn geweest. De dader speelt een geraffineerd kat- en muisspel met als inzet de waarheid boven water te krijgen. Er staan grote belangen op het spel, economische en politieke, en het web is zó groot en alles en iedereen is zó verweven met elkaar dat het tot de laatste aflevering super spannend blijft.

In dit seizoen wordt meer aandacht besteedt aan het persoonlijke leven van Sarah Lund. Ze is nogal contactgestoord en heeft een slechte relatie met haar zoon Mark die geen contact meer met haar wil. Tijdens het onderzoek komt ze er toevallig achter dat Mark een (zwangere) vriendin heeft en dat beïnvloedt haar manier van werken aan de ontvoering/moordzaak; er komt een emotionele kant naar boven die we niet van haar kennen. Dat zien we ook in haar contact met Mathias Borch; ze hebben vroeger een liefdesrelatie gehad, maar die is stuk gelopen op Sarah's onvermogen zich aan iemand te binden.

Het tweede seizoen viel mij wat tegen, maar dit derde seizoen vind ik heel goed. De spanningsboog is hoog en het verhaal steekt geraffineerd in elkaar. Elke aflevering speelt zich weer af in één dag en begint ergens in de middag als het al wat schemerig wordt en roept die fijne sinistere sfeer op die zo kenmerkend is voor deze serie. Ergens heb ik gelezen dat het derde seizoen tevens het laatste zou zijn. Het einde is in ieder geval spectaculair en héél onverwacht, maar heeft - net als bij de serie 24 - toch een open einde...
Volg Forbrydelsen
Episode 10
Episode 10