7
Jessica Dillema geeft "Falling Skies - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Jessica Dillema op 1 december 2013.
0
0

Falling Skies - Seizoen 1

De DVD van Falling Skies heeft een redelijke tijd naast mijn tv gelegen voordat ik daadwerkelijk begon met de eerste aflevering. Dit had onder andere te maken met dat ik het eigenlijk gewoon te druk had om tv te kijken, en ik mijn prioriteiten dan leg bij de series die ik gewoon niet aan de kant kan schuiven doordat ik ze zo goed vind. Na het kijken van het eerste seizoen behoort Falling Skies nog steeds niet tot mijn lijst van ultieme topseries, maar het eerste seizoen heeft er wel voor gezorgd dat ik seizoen twee en drie ook wil gaan kijken.

Op een avond begon ik aan de eerste aflevering, waarna ik op mijn vrije dag verder ging met aflevering twee, en drie, en vier, totdat ik uiteindelijk maar een marathon heb gehouden. Op een gegeven moment kwam mijn vader thuis van zijn werk en werd ook hij aangetrokken door de serie. Nog een tijdje later voegde ook mijn broertje zich bij ons. Beide zijn ze niet meer vertrokken totdat we het hele eerste seizoen compleet hadden gekeken. De serie is dus zowel voor mij als vrouw, als ook – of misschien nog wel meer – voor mannen leuk om te kijken.

Falling Skies start zes maanden nadat de wereld is aangevallen door aliëns. De mensen die de invasie overleeft hebben zijn samen gaan werken en hieruit zijn verschillende groepen ontstaan. Wij volgen de groep 2nd Massachusetts Militia Regiment, of afgekort 2nd Mass. Een groep, bestaande uit zowel militairen als gewone burgers, die probeert te overleven, maar ook vastbesloten is om terug te vechten. Aan het hoofd van deze groep staat Captain Weaver (Will Patton, The Agency). De onderbevelhebber is Tom Mason (Noah While, ER).

Tom Mason is in feite de hoofdpersoon in deze serie. Voor de invasie van buitenlandse wezens was Tom een geschiedenis docent. Hij komt dan ook door het gehele eerste seizoen met weetjes over de geschiedenis die van toepassing zijn op wat zich op dat moment afspeelt. Tom heeft zijn vrouw verloren tijdens de invasie en is achtergebleven met drie zonen: Hal (Drew Roy, Hannah Montana), Ben Mason (Connor Jessup, The Saddle Club) en Matt (Maxim Knight).

Hoewel de serie mijn aandacht in het begin nog niet helemaal kon pakken, werd de serie met de aflevering beter. Falling Skies is zo’n serie waarbij de uiteindelijke ontwikkelingen het interessant maken, en natuurlijk is het zonde als je alle spannende wendingen al in de eerste twee afleveringen weg zou geven. Een gedeelte van de verhaallijn draait om het redden van Ben Mason, die in handen is gekomen van de zogenaamde Skitters, maar ook om de veranderingen die Ben doormaakt en de reden waarom het juist kinderen zijn die worden ontvoerd.

Gelukkig draait het niet alleen daarom. We krijgen te maken met de Skitters, Mechs en nog een ander soort aliëns, waarvan ik die laatste helaas wat minder indrukwekkend uitgewerkt vind doordat ze er simpel en niet angstaanjagend uitzien. We krijgen te maken met verraad en leugens. In deze eerste tien afleveringen van Falling Skies zien we actie, maar ook de personages worden uitgediept. Dit is voor mij een positief punt, want dat betekent dat het geen serie is waarin het alleen draait om buitenaardse wezens die worden opgejaagd en neergeknald. Het betekent dat erg een verhaal in zit. Het voedsel raakt op. Iedereen is emotioneel geraakt door het verlies van hun familie en vooral ook het verlies van kinderen. Oftewel een interessante mix van actie en uitgewerkte personages.

Falling Skies behoort nog steeds niet tot mijn meest favoriete series, maar zodra ik weer wat meer tijd heb, wil ik zeker een begin maken met het tweede seizoen waarover ik heb gehoord dat die beter is dan het eerste seizoen. Ik wil toch wel graag weten hoe het verder gaat na de spannende seizoensfinale. Ik heb nog heel veel onbeantwoorde vragen, en als je mij kent, dan weet je dat ik blijf kijken totdat ze beantwoord zijn.
Volg Falling Skies
Reborn
Reborn