8.5
Christophe Vermaelen geeft "Entourage - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 11 Oktober 2016.
2
0

Entourage - Seizoen 1

In mijn vriendenkring is Entourage, net zoals Friends in de jaren negentig van de vorige eeuw, een serie die zowel door mannen als door vrouwen wordt gesmaakt. Het is pure ontspanning met veel humor en een vette knipoog naar het decadente Los Angeles. Je krijgt een inkijk in het leven van een filmster, Vincent Chase (Adrien Grenier) die ondanks zijn wereldroem toch ook maar gewoon een mens is. Iemand met familieleden en vrienden waar hij om geeft, mensen bij wie hij zich goed voelt en thuis voelt, lang voor hij wereldberoemd werd. De relaties tussen al die personages onderling maken de serie tot wat ze is; een geweldige feelgood ervaring. En omdat het zulke korte afleveringen zijn (ongeveer 24 minuten), ga je als een raket door het seizoen.

De plot is niet zo ingewikkeld. Je hebt dus de filmster Vince, zijn broer Johnny (Kevin Dylan, 24) en zijn twee beste vrienden Eric (Kevin Connolly, #FWBL) en Turtle (Jerry Ferrara). De laatste drie profiteren met volle teugen mee van de roem en de rijkdom van hun broer/vriend. Ze wonen bij Vince in zijn Hollywood-villa, ze lanterfanten, koken of spelen chauffeur voor Vince, die zelf geen rijbewijs heeft. Deze drie sympathieke klaplopers delen nagenoeg alles en hebben weinig geheimen voor elkaar. Ze gaan samen uit en belanden van de ene komische situatie in de andere terwijl ze op zoek zijn naar vriendschap, een eigen carrière en uiteraard, naar de liefde.
Entourage
© HBO

Maar zoals dat gaat in Hollywood, soms heb je succes, soms niet. Vince heeft massa‘s succes. Hij is namelijk schatrijk geworden toen hij in de huid kroop van comic book superheld Aquaman, maar hij wil graag serieus genomen worden als filmacteur. Door het wereldwijde succes van Aquaman is dat nog moeilijker geworden. Iedereen ziet hem als een knappe jongen met weinig inhoud en dat vreet aan Vince ‘s zelfbeeld. Bovendien zeuren zowel zijn manager Ari Gold (een sublieme Jeremy Pivens, Mr Selfridge) als de filmstudio bij wie Vince onder contract staat, hem de oren van het hoofd om te tekenen voor Aquaman 2.

Toen ik aan het eerste seizoen van Entourage begon, dacht ik dat het echt een mannenserie pur sang zou zijn, maar dat bleek een misvatting. Zonder Dana (Constance Zimmer, House of Cards), Melissa Gold (Perrey Reeves) en mijn persoonlijke favoriete Sloan (Emmanuelle Chriqui, The Borgias), zou de serie nooit zo goed geworden zijn als ze nu is. Ook de vrouwen in de serie hebben sterke persoonlijkheden en een bepalende rol in de relaties tussen Vince, zijn manager en zijn vrienden.

Het eerste seizoen is waarschijnlijk het beste van de acht seizoenen die er werden opgenomen, maar wie er eenmaal aan begint, zal pas kunnen stoppen als de cirkel helemaal rond is. Dat wil zeggen, na de langspeelfilm Entourage die je in 2015 in de bioscoop kon zien en die voor een zichzelf respecterende Entourage-fan de spreekwoordelijke kers op de taart genoemd mag worden.

Kijkers die sitcoms zoals Friends, Frasier, Cheers of The Big Bang Theory goed vinden, zullen vermoedelijk ook Entourage wel kunnen smaken.
Volg Entourage
The End