Elite - Seizoen 3
7.5
Bo Verhoef geeft Elite - Seizoen 3 een 7.5.

Elite - Seizoen 3

Dit seizoen maakt het verhaal helemaal af. Een perfecte afsluiting, als het hierbij blijft.

Er was zo veel gepubliceerd over de komst van Elite dat het eerste seizoen me teleurstelde. Het tweede seizoen was gelukkig beter, maar vertelde voor mijn gevoel voornamelijk het verhaal waar ze in seizoen een nog niet aan toegekomen waren. Het derde seizoen is eerlijk gezegd niet heel veel anders. Het voelt dan ook een beetje als een herhaling van bekende zetten. Valt het tegen? Nee, dat zeker niet. Maar als je alles zou samenvatten, zou je misschien best snel klaar zijn. Toch had seizoen drie me vanaf de eerste minuut weer te pakken en heb ik het hele seizoen in een ruk uitgekeken.

In Elite volg je een stel rijke kinderen op een Spaanse privéschool die verstrikt raken in een web van moord, seks en leugens. In seizoen een maak je kennis met alle personages en zie je hoe een van de karakters op gruwelijke wijze wordt vermoord. Seizoen twee gaat in op de zoektocht naar de dader en de vraag of de dader zijn verdiende straf krijgt. Dit derde seizoen opent met (alweer) een plaats delict. Een van de personages is namelijk tijdens het eindexamenfeest door een raam enkele meters naar beneden gevallen (of heeft iemand hem/haar geduwd?). Wie dit is en wat er aan vooraf is gegaan, is natuurlijk aan jou als kijker om te ontdekken.

Wat dat betreft houdt Elite zich vast aan het concept om via terugblikken achter de waarheid te komen. Ik vind dit altijd wel een leuk concept, omdat je als kijker vaak meer informatie hebt dan de personages en op die manier meer het verhaal in wordt gezogen. Toch wordt het voor de derde keer misschien wel een beetje saai. Vooral omdat het misschien bij dit seizoen leuker was geweest als je het einde niet had geweten. Ik denk dat dat meer diepgang en spanning had opgeleverd, maar dan had het natuurlijk wel erg afgeweken van de eerste twee seizoenen.

Elke aflevering van het derde seizoen gaat in op een van de hoofdkarakters en hun eigen verhaallijn. Natuurlijk komen ook de andere karakters aan bod in de verschillende afleveringen, maar de focus ligt elke aflevering op iemand anders. Op deze manier zie je niet alleen wat het individuele effect is geweest van de gebeurtenissen uit de eerste twee seizoenen, maar zie je ook hoe het hen heeft gevormd en wat het betekent voor hun eigen toekomst (als ze nog een toekomst hebben).

De karakterontwikkelingen van Elite zijn denk ik mijn favoriete onderdeel. Elk karakter is zo goed uitgedacht van begin tot eind. Ik ben wel van mening dat sommige verhaallijnen iets meer diepgang of aandacht hadden moeten krijgen. Sommige gebeurtenissen zijn namelijk nogal plotseling en daardoor ook afgeraffeld, terwijl het wel om hele belangrijke maatschappelijke thema’s gaat. Toch maakt seizoen drie alle verhaallijnen helemaal af.

Hoe veel moeten deze middelbare scholieren nog meemaken?

Als dit seizoen het laatste zou zijn, kun je erg tevreden zijn met deze serie. Het verhaal voelt compleet. Volgens mij is er op dit moment nog niet officieel besloten of er nog een seizoen komt en ik zou het persoonlijk niet erg vinden als ze het hierbij laten. Die middelbare scholieren hebben toch op een gegeven moment ook wel genoeg meegemaakt? Ik zou het echter ook snappen als ze weer een manier vinden om toch door te gaan met de serie, want het concept werkt en Elite heeft vele harten veroverd.

Over de auter, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef