6.5
Dave Scholting geeft "Dirty John - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Dave Scholting op 23 Maart 2020.
1
0

Dirty John - Seizoen 1

Dirty John is een serie die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De podcast-serie Dirty John, gemaakt door Los Angeles Times-journalist Christopher Goffard, diende als basis voor de televisieserie. Het eerste seizoen van de serie werd door Bravo in Amerika uitgezonden en het tweede seizoen zal bij USA Network te zien zijn. De serie is in Nederland te zien bij Netflix.

Het gebeurt mij gelukkig niet vaak meer dat ik een slechte of tegenvallende serie kijk, maar bij Dirty John had ik dit gevoel enigzins wel. En dat is jammer, want het verhaal op zich is interessant genoeg om liefhebbers van series een paar spannende uurtjes te bezorgen. Wanneer Debra Newell (Connie Britton, Nashville) John Meehan (Eric Bana) ontmoet, raakt zij al snel verliefd op hem. Binnen de kortste keren is John al bij Debra ingetrokken. Dit tot grote verbazing en vooral irritatie van Debra's twee dochters Veronica (Juno Temple, Vinyl) en Terra (Julia Garner, Ozark). De meiden willen niets van John weten en hebben daar dan ook alle reden toe. Zij ontdekken namelijk al snel dat John niet helemaal is wie hij zegt te zijn. Sterker nog, John liegt over zo'n beetje alles tegenover Debra. Zij denkt echter dat haar dochters John gewoon niet mogen en dat ze nogal overdrijven. Wanneer Debra en John in Las Vegas zijn wordt Debra door John overgehaald om daar ook maar meteen te trouwen. Bang voor negatieve, afkeurende reacties van haar kinderen houdt Debra dit dan ook verborgen voor iedereen. Toch begint ook Debra beetje bij beetje het gevoel te krijgen dat John niet degene is voor wie hij zich uitgeeft. Het lijkt er echter op dat het dan al te laat is voor Debra en haar kinderen.

Dirty John
© USA Network

Laat ik beginnen met het grootste pluspunt van deze serie: Eric Bana (filmacteur uit o.a. Hulk). Hij speelt op uitstekende wijze de rol van de gevaarlijke John. Bana weet moeiteloos over te schakelen van charmante man naar gevaarlijke gek, soms zelfs door alleen maar van blik te veranderen. Helaas vind ik de rest van de acteurs minder goed uit de verf komen. Connie Britton is op zich een goede actrice, maar als Debra is ze alleen maar naiëf, goedgelovig en gewoonweg zó dom dat het simpelweg irritant wordt. In principe kan Britton hier niks aan doen, want de serie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Blijkbaar was de echte Debra écht zo naiëf en goedgelovig toen dit zich allemaal in de werkelijkheid afspeelde. Ook de actrices die de dochters spelen (Juno Temple en Julia Garner) konden mij niet boeien met hun acteren. Vooral het stemgeluid van deze actrices waren ontzettend irritant. Het leek wel of ik naar twee tekenfilmfiguurtjes aan het luisteren was. Julia Garner is véél beter op dreef in Ozark, dus het is erg jammer van haar manier van acteren in déze serie.

Wat ik vooral miste aan het verhaal is een betere achtergrond wat betreft de personages. Debra is een (financieel) onafhankelijke vrouw met een eigen bedrijf. Zij is vier keer getrouwd geweest leer je als kijker, maar haar ex-mannen zien we niet in de serie. Debra heeft ook nog een zoon met een eigen gezin, maar die zie je maar in één aflevering. Je krijgt geen verklaring waarom Debra zo weinig contact heeft met haar zoon of waarom zij vier keer gescheiden is of iets dergelijks. In het verleden van Debra is er wel iets gewelddadigs gebeurd met haar zus. Dat zien we namelijk in een aflevering door middel van flashbacks. Het is alleen jammer dat je er als kijker niet achter komt wat precies de impact hiervan is geweest op Debra, aangezien de aflevering draait om Debra's moeder Arlene (Jean Smart, Legion). Debra zelf zien we geen enkele keer in die flashbacks. Dat kwam op mij nogal vreemd over. De achtergrond van John wordt iets beter belicht, maar nog altijd te weinig om volledig te begrijpen waaróm John zo'n akelige man is geworden.

Dirty John
© USA Network

In een serie wil ik graag kunnen begrijpen wat de beweegredenen zijn van de personages en die zijn in het geval van Dirty John wat mij betreft te magertjes om het interessant te houden. Op Netflix was ook de documentaire Dirty John - The Dirty Secrets te vinden. Intussen is deze documentaire echter verwijderd. Helaas kreeg je in deze docu geen nieuwe antwoorden. Alles wat er in deze documentaire gezegd werd, had je al in de serie kunnen zien. Ik hoop dat het tweede seizoen, wat een ander verhaal zal vertellen, iets dieper zal ingaan op de achtergronden van de personages en hun beweegredenen. Ik denk dat dit de serie zeer ten goede zal komen.
Volg Dirty John
Perception is Reality
Perception is Reality