Anonymous geeft Desperate Housewives is niet meer een 7.5.

Desperate Housewives is niet meer

De gehaaste slotaflevering heeft lang op zich laten wachten

Desperate Housewives

Bedenker: Marc Cherry

Met: Eva Longoria, Teri Hatcher, Marcia Cross, Felicity Huffman, Vanessa Williams, Ricardo Chavira, Doug Savant, Kathryn Joosten en anderen.

Marc Cherry, bedenker van Desperate Housewives, heeft altijd gezegd dat hij vanaf het begin al wist hoe de serie ging eindigen. Hij verklaarde ook dat de serie na seizoen zeven zou stoppen. Dat is uiteindelijk seizoen acht geworden. Misschien wist hij daarom niet meer zo goed wat zijn altijd beoogde einde was. De slotaflevering is erg geforceerd en rommelig.

Het eerste seizoen trok bijna 24 miljoen kijkers in de Verenigde Staten. Seizoen acht moest het doen met 8 miljoen kijkers. Toch bleek dat er heel wat meer mensen waren die wilden zien hoe de vier vriendinnen de beeldbuis voorgoed zouden verlaten. De 80 minuten durende slotaflevering trok een publiek van 11 miljoen.

De aflevering voelde erg gehaast. Men wilde Desperate Housewives blijkbaar graag een mooi en waardig afscheid geven, maar dit resulteerde in een stampvolle aflevering met een geboorte, een bruiloft, een dode en talloze flash forwards. In de eerste 40 minuten is het moeilijk voor te stellen dat het laatste uur van de serie is geslagen. Er zijn nog veel losse verhaallijnen en het lijkt onmogelijk om ze allemaal tot een einde te brengen. Kennelijk voelde Cherry de tijdsdruk ook, want de verhaallijnen worden heel kort door de bocht afgesloten. Dit is uitgemond in lachwekkende, onrealistische situaties.In de overige 40 minuten was het al beter voor te stellen dat er toch echt een einde aan de serie komt. Toch blijft het rommelig, want er zijn veel te veel gebeurtenissen in het aantal minuten gestopt.

Er duiken waanzinnig veel oude personages op in deze laatste aflevering, zelfs karakters die het loodje hebben gelegd. Zonder te verklappen wie er opnieuw Wisteria Lane betraden, kunnen we constateren dat er een paar grote afwezigen waren. Een van die grote afwezigen was Edie Britt. De afgelopen maand zaten de actrice die Edie Britt speelt, Nicolette Sheridan, en Marc Cherry in de rechtszaal, omdat Sheridan haar baas ervan beschuldigde haar onterecht ontslagen te hebben van de serie. De rechter besloot een nieuwe zitting toe te laten nadat de partijen er in de eerste instantie niet uitkwamen. Het is dus begrijpelijk dat Edie Britt geen terugkeer heeft gehad. Je kunt je dan wel afvragen of het verstandig was om zoveel andere oud-karakters terug te laten komen.

De slotaflevering heeft bewezen dat de ooit zo populaire serie niet meer is wat het geweest is. Cherry heeft zijn best gedaan om Desperate Housewives een waardig afscheid te geven. Misschien wel iets té. Als hij een paar verhaallijnen had geschrapt, zou de aflevering niet zo gehaast voelen. Daarom zijn deze 80 minuten alleen aan te raden voor de echte fans. Mensen die kwaliteit verwachten, kunnen maar beter van serie veranderen.

What’s next?

Hoe je het ook wendt of keert, Desperate Housewives is een iconische serie, en heeft de actrices in de spotlight gezet. Nu is natuurlijk de vraag: wat gaan zij doen na acht jaar op Wisteria Lane gewoond te hebben?

Eva Longria (Gaby Solis) – Longoria zal zeker niet stil gaan zitten. Ze gaat heel Amerika afreizen om vooral latino’s en vrouwen aan te moedigen om Obama opnieuw te kiezen als president. Ook gaat ze verder als producer in een nieuwe datingprogramma.

Teri Hatcher (Susan Delfino) – De voormalige Lois Lane zal haar debuut maken als regisseur bij de tienerserie Jane by Design. Hierin zal zij tevens een gastrol spelen.

Marcia Cross (Bree van de Kamp) – Na jarenlang 17 uur per dag te hebben gewerkt, wil Cross meer tijd met haar familie doorbrengen.

Felicity Huffman (Lynette Scavo) – Ook Huffman gaat het rustiger aan doen: meer tijd met haar familie, en voor haar lifestylewebsite whattheflicka.com.