Cobra Kai - Seizoen 1
7.5
Dave Scholting geeft Cobra Kai - Seizoen 1 een 7.5.

Cobra Kai - Seizoen 1

De rivaliteit tussen twee oud-karatekaleerlingen laait weer op in Cobra Kai, het late vervolg op de filmklassieker uit de jaren '80.
Cobra Kai is een vervolg op The Karate Kid. Nee, ik heb het niet over de zwakke remake uit 2010 met Jaden Smith en Jackie Chan, maar over het origineel uit 1984 met tienerster Ralph Macchio en Pat Morita in de hoofdrollen. In de film verhuist de tiener Daniel LaRusso (Macchio, The Deuce) van New Jersey naar Los Angeles. Daar komt hij in contact met de oude, vriendelijke klusjesman Mr. Miyagi (Morita, Happy Days). Op school krijgt Daniel het aan de stok met de stoere Johnny Lawrence (William Zabka, How I Met Your Mother) en zijn vriendengroep. Omdat Daniel steeds door Johnny en zijn vrienden in elkaar wordt geslagen, besluit Mr. Miyagi om Daniel karate te leren zodat hij zich kan verdedigen. Uiteindelijk doen zowel Daniel als Johnny mee aan een groot toernooi en staan zij lijnrecht tegenover elkaar in de finale. Eén keer raden wie het toernooi wint.

Cobra Kai
© YouTube

Na drie vervolgen en een remake is er sinds 2018 dus de televisieserie Cobra Kai. Het is 34 jaar later sinds het toernooi uit de eerste film. Jonny is een man wiens leven er niet beter op is geworden sinds zijn nederlaag al die jaren eerder. Hij is verbitterd, gescheiden, heeft nauwelijks contact met zijn tienerzoon Robby (Tanner Buchanan, Designated Survivor) en hij kan Daniel na al die jaren nog steeds niet uitstaan. Temeer omdat Daniel sinds het toernooi wél een succesvol leven voor zichzelf heeft opgebouwd. Daniel is nu gelukkig getrouwd, heeft twee kinderen en is de eigenaar van een succesvolle autogarage. Wanneer Johnny en Daniel per toeval weer in contact komen met elkaar duurt het niet lang voordat de rivaliteit tussen hen weer flink oplaait. Dat levert een hoop grappige scènes op, want Cobra Kai is zowel comedy als drama. Net zoals de film dat was.

Ralph Macchio is de zwakste schakel in deze serie

Hoewel er redelijk geacteerd wordt in Cobra Kai, is Ralph Macchio de zwakste schakel in deze serie. Op de één of andere manier wil hij gewoon niet volledig overtuigen in de rol van een volwassen Daniel LaRusso. Daarnaast is Daniel eigenlijk gewoon het minst leuke of interessante personage in de serie. Eigenlijk is het maar een irritante, arrogante eikel geworden in de tussenliggende jaren. Wat dat betreft is het personage van Johnny veel beter uitgewerkt. Johnny was in de film niets meer dan 'de pestkop', maar in de serie leren we meer over zijn achtergrond. Zo heeft Johnny niet altijd een even makkelijke jeugd gehad met een stiefvader die hem dikwijls uitschold. Als tiener besloot hij zich aan te melden bij Cobra Kai, de dojo van John Kreese (Martin Kove, Criminal Minds). In Kreese dacht Johnny een mentor en vriend gevonden te hebben, maar na zijn verlies op het toernooi in 1984 heeft Kreese Johnny keihard laten vallen. Wanneer Johnny ziet hoe zijn buurjongen Miguel (Xolo Maridueña, Parenthood) vaak door medescholieren gepest en in elkaar geslagen wordt besluit hij om hem karate te leren. Wanneer dit na een tijdje zijn vruchten afwerpt willen opeens meer scholieren les hebben van Johnny. Dat komt goed uit, want hij heeft intussen zijn eigen dojo, eveneens getiteld Cobra Kai, geopend en kan wel wat leerlingen gebruiken. Helaas voor Johnny blijkt hij onbewust meer van zijn oude sensei Kreese te hebben geleerd dan goed is voor hem.

Cobra Kai
© YouTube

Het eerste seizoen van Cobra Kai is een goede mix geworden van drama en comedy. Buiten de twee kemphanen uit de originele film zijn er nieuwe, grappige personages toegevoegd aan de serie waar ik erg om heb moeten lachen. Om Cobra Kai te kunnen volgen hoef je trouwens niet perse eerst de film gezien te hebben. Tijdens dit eerste seizoen zitten er namelijk genoeg flashbacks met beelden uit The Karate Kid. Hierdoor krijg je een prima indruk van waar de rivaliteit tussen Johnny en Daniel precies vandaan komt. Verder moet je deze serie gewoon niet al te serieus nemen. Ik bedoel, je mag toch hopen dat het er in een karateklas niet écht zo aan toe gaat als in deze serie het geval is. Of hoe kinderachtig twee volwassen mannen met elkaar kunnen omgaan vanwege een gebeurtenis 34 jaar eerder. Cobra Kai is behoorlijk succesvol gebleken. Na twee seizoenen op YouTube nam Netflix de serie over. Daar begint op 31 december alweer het vijfde seizoen.

Over de auter, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting