7
Bartwin v/d Pols geeft "Capture - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 14 Maart 2015.
0
0

Capture - Seizoen 1

Op basis van een tip toch deze serie gaan kijken. Ik zeg “toch” want het is een reality game show (de term alleen al…) waarin twaalf teams van twee elkaar moeten vangen totdat er één team overblijft met een prijs van $250.000. Normaal gesproken voor mij een reden om weg te blijven: “reality” is natuurlijk scripted, de duo’s zijn zorgvuldig gekozen en afgestemd op kijkgedrag en profielen, en commercie regeert. En dat is in deze show uiteraard niet anders. En toch, toch is het de moeite wel waard om te kijken.

Eerst maar even iets over de opzet van de show. Aan de start van elke aflevering wordt één duo willekeurig gekozen (…) om te dienen als jagers. Gedurende twee dagen moeten zij op de rest van de elf duo’s jagen met als doel om per dag één duo te vangen. Eén van de gevangen duo’s wordt aan het einde van de twee dagen geëlimineerd, dat wil zeggen: naar huis gestuurd. Even voor alle duidelijkheid: met jagen en vangen wordt een soort modern tikkertje bedoeld, er worden geen wapens gebruikt en een vangst wordt aangegeven door een soort rond label op de rug te drukken waarna het vest oplicht als een kerstboom en je dus “af” bent. Lukt het je niet om een ander duo te vangen dan staan zij zelf op het blok voor eliminatie. Erger, als ze gedurende de twee dagen niemand vangen dan zijn ze sowieso direct uitgeschakeld en mag je naar huis. De druk zit er dus direct op!

Het speelveld is met ruim 1600 hectare wildernis groot te noemen en afgezet met een hekwerk. Elke deelnemer heeft een vest om met de kleur van het team en heeft een draagbaar device op de arm voor informatie. De elf teams krijgen een voorsprong en daarna volgen de jagers. De deelnemers kunnen op hun device niet zien waar de andere teams of de jagers zich bevinden. Nu hoor ik je denken: dan ga je je toch gewoon verstoppen in de wildernis en de tijd uitzitten? Prima idee, maar daar is ook aan gedacht: blijf je langer dan drie minuten stil zitten dan krijgen de jagers op hun draagbare monitor jouw locatie te zien!

Gedurende de hele speeltijd verblijven de deelnemers in een rudimentair kamp met een minimum aan eten en drinken. Kortom, hoe langer de competitie duurt, hoe meer uitgeput en vermoeid je raakt! Na een vangst van een team moet dit gevangen team ook echt gevangen zitten, in een soort openlucht cel. Dit levert naast het ongemak ook een andere sociale dimensie op, je zit gevangen met een teamlid dat zich heeft laten vangen en de andere deelnemers kunnen door de tralies heen met je praten en overleggen voor een pact met het oog op de aanstaande eliminatieronde.
Zoals het een reality game show betaamt zijn er vele spelaanpassingen om een nieuwe wending te geven aan de opzet. Zo zijn er joker-lokaties die tijdens het spel worden vrijgegeven: als je als eerste team die locatie claimt kun je een joker uitspelen zoals het vest van een team activeren zodat het een constant alarmsignaal laat horen. Best lastig als je onopgemerkt wil ontkomen aan de jagers! Hoe langer de competitie duurt, hoe meer ook het tactische element gaat opspelen: met wie ga je allianties aan, wie vertrouw je en wie wil je liever snel uitgeschakeld hebben?

Helaas begint het concept over de afleveringen heen wel wat slijtage te vertonen. Ondanks de vele nieuwe spelregels en wendingen blijft de kern toch redelijk hetzelfde en dat gaat op een gegeven moment vervelen. Veel hangt ook af of je de duo’s leuk genoeg vindt en of de spelopzet je interesseert. Toch is de serie wel leuk genoeg om te kijken, er zit genoeg spanning, actie en drama in om het onderhoudend te houden en uiteindelijk wil je toch weten wie de ultieme survivor is.
Volg Capture
The Final Countdown
The Final Countdown