Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 1 (Eerste deel)
8
Anonymous geeft Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 1 (Eerste deel) een 8.

Brooklyn Nine-Nine is top! Laat ik dat alvast gezegd hebben. De serie is door de meeste gerenommeerde televisiewebsites geprezen als de beste nieuwe comedy van het jaar en wat mij betreft is dat terecht. Nergens zul je een nieuwe comedy zien waar de cast in het eerste seizoen al zo op elkaar ingespeeld is als in deze serie. Brooklyn Nine-Nine heeft vooral een ijzersterk ensemble die de serie draagt en dat is wat de serie tot nu toe zo een succes maakt. De serie is ook niet bang om even 'lekker' gek te doen of om haar hoofdrolspelers even 'lekker' gek te laten doen. Zodoende zien wij een uiterst gevarieerde cast die allemaal hun eigen eigenaardigheden en maniertjes hebben.

Brooklyn Nine-Nine gaat over een politiebureau in New York. Een bureau dat geleid wordt door de eerste openlijke homoseksuele politiechef van zijn tijd, genaamd Ray Holt (Andre Braugher, Men of a Certain Age). Holt heeft de leiding over de volgende 'aparte' rechercheurs; de kinderachtige Jake Peralta (Andy Samberg, Saturday Night Live), de stoere Rosa Diaz (Stephanie Beatrix, Short Term 12), de onzekere bikkel Terry Jeffords (Terry Crews, Everybody Hates Chris), de onzekere lieverd Amy Santiago (Melissa Fumero, One Life to Live) en de excentrieke Charles Boyd (Joe Lo Truglio, Burning Love). Samen lossen zij op geheel eigen wijze hun zaken op en zien wij hoe zij zich gedragen, en misdragen, op hun werkplek.

Brooklyn Nine-Nine is een serie waarvan de verwachtingen op voorhand al hooggespannen waren. Bekende en geliefde acteurs als Andre Braugher, Andy Samberg en Terry Crews hadden namelijk rollen bemachtigd in de serie. De serie is ook nog van de makers van de veelgeprezen Parks and Recreation en dat maakte de verwachtingen alleen maar hoger. Ik ben daarom blij om te kunnen vermelden dat Brooklyn Nine-Nine zeker niet teleurstelt. Er zijn zeker dingen voor verbetering vatbaar, maar de serie heeft een eigenheid en zelfverzekerdheid die te prijzen valt in een debuterende serie. Het helpt natuurlijk ook dat de schrijvers de cast voorzien van grappig materiaal, iets waar een comedy toch mee staat of valt. Comedy, wat überhaupt het moeilijkste genre is. Er is namelijk niks zo subjectief als humor. Wat dus voor de een werkt, kan de ander absoluut niet waarderen.

Het mooie van de serie is dan ook dat elk karakter zijn eigen trekjes en manieren heeft. Elk karakter heeft een eigen identiteit en weer andere humor en dat werkt. Zo is bijvoorbeeld chef Holt kurkdroog, sergeant Jeffords veel extroverter en rechercheur Diaz weer veel introverter. Het zijn dit soort tegenstellingen die een aparte humor opleveren en tal van leuke situaties. Ook heeft de serie in latere afleveringen veel beter doorkregen hoe het moet rouleren in haar ensemble. De serie koppelt dan ook steeds meer rechercheurs aan elkaar en de verscheidenheid aan scènes wordt groter. Waar het eerst nog een beetje Holt en Peralta was, wordt de lens van de serie nu steeds groter en dat komt deze wereld ten goede. De serie was al kleurrijk, maar deze verschuivingen maken deze wereld nog frisser en kleurrijker. Alleen Andy Samberg komt voor mij niet altijd uit de verf, maar daarbij moet ik wel zeggen dat Samberg meer zijn draai heeft weten te vinden in de loop van het seizoen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat kijkers zich aan hem irriteren, want het typetje dat hij speelt kan soms vrij vervelend zijn.

Maar verder is er zoveel te genieten van deze serie. De vertolkingen zijn heerlijk en de cast heeft er zichtbaar zin in. Dat zie je terug op het scherm en dat maakt het heel leuk om klaar te gaan zitten voor deze serie. Vooral Braugher, Lo Truglio en Crews springen er echt uit. Maar ook de overige cast heeft genoeg komische momenten die de serie naar een hoger niveau tillen. Als de serie af en toe Peralta wat beter weet te gebruiken en ervoor zorgt dat dit niveau gehandhaafd blijft, dan zie ik geen reden waarom Brooklyn Nine-Nine niet een van de leukste series op televisie kan blijven. Voorlopig moet de serie zich natuurlijk nog op langere termijn bewijzen, maar de voortekenen zijn gunstig.

Over de auter, Anonymous